Calsone 0 Postad 9 Augusti , 2009 Är det någon som har information om en BMW motor i en flipper 850? I de flesta sitter det en Volvo Penta motor men jag tittar nu på en båt som har en BMW diesel på 180 hk. Toppfart 23 knop och marschfart på 18 knop. Förbrukning 0.9 l/dist. Enligt säljaren är det en bättre motor och lägre bränsleförbrukning. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 9 Augusti , 2009 Har ingen erfarenhet av BMW men jag tror problemet uppstår när du behöver reservdelar. Kolla med BMW om dom alls saluför reservdelar längre för marinmotorer annars får du nog problem när det går sönder för dej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janne717 0 Postad 11 Augusti , 2009 har haft en 6 cyl BMW i en fjord 21 DC och det var ingen rolig historia. Då den behövde reservdelar fanns endast en firma i sthlm som tog hem från tyskland och det kostade skjortan!!! detta var c:a 5 år sedan och jag tror knappt det finns några delar att få tag i längre i Sverige. Då kostade en ny avgaslimpa 40.000:- bara en så´ n sak..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 12 Augusti , 2009 Har väldigt svårt att tro att båten skulle klara sig på bara 0,9l/nm också, sådana uppgifter från en säljare bör man nog alltid ta med en rejäl nypa salt. Jag hade gissat på åtminstone 1,5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 12 Augusti , 2009 Lita inte på den säljaren. 1,5 l/distans är en rimlig förbrukning för den båten med en rätt dimensionerad diesel. Dessutom är marschfarten 18 knop lite i underkant för att båten skall plana optimalt, vilket antagligen betyder ytterligare någon dl per distans i förbrukning. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 12 Augusti , 2009 Akta dig för Bmw motor i båt!! Det är mitt enda råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calsone 0 Postad 14 Augusti , 2009 Tack alla för informationen!! Jag har nu slagit bort den båten ur mina tankar. Fokuserar nu på en annan båt med VP motor i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser