kenta_b 0 Postad 9 Augusti , 2009 Hej! Ny båt sedan två veckor, Coronet 26 Family. Båtsemestern startar i morgon då jag konstaterar att generatorn inte laddar. Jag har läst gamla trådar och lärt mig massor om laddningslampans funktion mm. Trots detta kan jag inte med säkerhet veta vart felet ligger. Motorn är en AQAD 40B. Laddningslampan lyser konstant. 12,54V visar mätaren både vid batterierna och direkt på generatorn. Jag behöver helt enkelt snabbt som tusan hjälp med felsökningen. mvh Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dreamspace 0 Postad 9 Augusti , 2009 Den eller laddningsrelät. Vet inte exakt hur det ser ut på en sådan, men laddar den så ska du upp i över 13Volt. Enklast kollar du ju om du har samma spänning med avstängd maskin som med maskin igång. Samma spänning eller någon tiondels skillnad = nada laddning. Tror du har relät i generatorn väl? Isf borde ett nytt inte vara så svårt att få tag på. Senast ändrad av Dreamspace | 09 augusti 2009 | 17:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 10 Augusti , 2009 Jag plockade loss generatorn och åkte till Blixtservice på folkungagatan. Generatorn var slut så nu sitter det en ny på plats. Problemet är att den inte laddar i alla fall. Lampan fortsätter att lysa och mätarn visar fortfarande samma värde på Generator och batterier. Nu vet jag i alla fall att generatorn fungerar. Laddningslampan ska ju ,om jag inte missföstått det hela, se till att generatorn börjar ladda och sedan slockna när laddningen startat. Den här lampan lyser även om man drar ur sladdarna, är det ok eller har jag fel på tändningslåset eller....? Båtsemestern blev inställd och jag får nu fundera vidare i lugn och ro. Förhoppningsvis med hjälp av några tips från någon kunnig där ute så att vi kan komma ut och njuta av helgerna framöver. /Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dreamspace 0 Postad 10 Augusti , 2009 Dags att börja mäta kablar. Tycker det låter som att du antingen inte har jord eller grova pluskabeln korrekt kopplad på generatorn. En del generatorer klarar sej med att jorda genom infästningen, men har du en monterad med gummibussningar så funkar ju inte det. Har du tur så är det en kabelsko som släppt, en huvudsäkring som gått tex..... För du har kollat säkringar mm? Spänning fram på den grova plus har du iofs iomed att du hade 12,5V där.... Hmmm. Laddnings lampan fungerar väldigt enkelt. Den är matad av 12V på tändningen sedan så jordar den genom stiftet på generatorn när den är stilla. När sedan generatorn börjar ge laddning så blir ju det stiftet positiv pol det med och lampan slocknar. Borde inte finnas så många ställen det kan bli fel på. Tycker det verkar vara någon typ av kabelbrotts historia. Laddningsrelät satt integrerat i generatorn? Nytt det med nu eller flyttade du över det gamla? Blir kanske lite knepiga meningar, försöker spåna lite *S* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 12 Augusti , 2009 Jag ska ut till Möja i dag men tyvärr med Vaxholmsbolaget i stället. Tar nya tag med laddningen i helgen och återkokmmer så fort jag har testat. Tack för tipsen så länge. /Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 12 Augusti , 2009 Liten chansning men det är inte så att du har en sensorkabel som ska gå från generatorn till batterierna (alt skiljedioden) vars uppgift är att reglera laddningen efter spänningen (typ) på batterierna? Saknas denna kabel (eller om den inte är inkopplad) har jag för mig att generatorn inte laddar nästan alls. Men som sagt, detta var ett långskott. Kanske inte alls det som är ditt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 12 Augusti , 2009 På generatorn. 1) Mät vad du har på B som ska vara batteriets spänning. 2) Mät på (generatorns) DF som går från startnyckel (l-laman) där ska du ha och lite varierande på vad du har för sorts lampa m.m. Mät när nyckeln står i körläge. 3) Kolla jordningar eller kablar som kan ha lossat eller ärg som kan uppstå. 4) Du kan ta DF eller kabeln till fältlindingen direkt på batteriet och då ska generatorn ladda fullt skaft och om den laddar fullt ut så stannar inte laddningen förrän vid 18-22 volt för regulatorn är ju bortkopplad. Gör bara detta om du vet vad du gör. Trixa inte med kablar när du har tändningen på för då kan laddningsrelät flyga sin kos. Bättre att ha alla tåtar inkopplade och mäta. Vill du flytta en kabel så stäng av och flytta sedan. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 12 Augusti , 2009 Laddlampan lyser alltså fast kablarna är lossade från generatorn ? Det betyder att det finns någon kortis till jord på laddlampkabelns väg från lampa till generator. Då går lampströmmen den vägen och inte via generatorn, och generatorn kommer aldrig magnetiseras och börja ladda. Symptomen stämmer också med det du tidigare skrivit. En fundering - hur vet du att den gamla generatorn var slut, och på vilket sätt var den det ? Förklarade de vad som verkligen var fel, t ex slitna kol, kass diod eller kass regulator, eller drog de bara till med att den var slut utan motivering eller felsökning ? Slitna kol och kass regulator brukar inte kosta skjortan att åtgärda, och en eller flera kassa dioder brukar ge dålig/ingen laddning men släckt lampa. Hoppas att du fick den gamla med tillbaka. Det är ju inte säkert att det egentligen var fel på den gamla generatorn. Men det vet du när du hittat orsaken till att lampan lyser t.o.m. utan att generatorn är ansluten.... Senast ändrad av IngemarE | 12 augusti 2009 | 17:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie2 0 Postad 12 Augusti , 2009 Hej! Fick problem med min laddning i slutet på förra sommaren. Det blev mitt vinterprojekt att reda i det, Efter att ha läst en hel del om El i båt så tog jag beslutet att bygga om det efter skyllermarks princip. Fungerar perfekt. Se http://www.skyllermarks.se/artiklar/att-hitta-och-atgarda-fel. Där kan du fördjupa dig om el i båt.Det är så svårt att säga vad felet kan vara. Det är nog bara att börja från ett håll. Jag gissar på kablage eller kontaktytor. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 12 Augusti , 2009 Volvo Pentas 40-motorer har från början ingen laddningslampa, utan ett motstånd som sitter på panelens baksida. Om det finns en laddningslampa, är den monterad efteråt. Generatorn fungerar säkert, om den är ny eller nyrenoverad. Är det en modern generator finns det bara tre anslutningar. B En röd grövre kabel. Minus, en grövre svart kabel, D /61 en klen svart kabel,oftast med flatstift. Det kan även finnas en gul sensorkabel Som kopplas till batterifrånskiljaren, för att regulatorn ska känna spänningen vid batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 13 Augusti , 2009 Hej! Jag har blivit varnad för Blixtservice av flera vänner. En som gick dit fick svaret att hans generator var helt slut och att han borde köpa en ny. Sedan gick han till Elhå på erstagatan som gjorde en mer ordentlig undersökning plus bytte en reservdel och den funkar fortfarande flera år senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie2 0 Postad 13 Augusti , 2009 Hur gick köpet till? Även om det inte det går att lasta säljaren. Så borde han/hon kunna vara behjälplig på något sätt. Även om de inte märkt problemet så kanske de gjort ngt annat, som kan ge en fingervisning om vart du skall leta felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 16 Augusti , 2009 Vill till att börja med tacka alla för visat intresse! Jag har nu fått laddningen att fungera! Att koppla genetratorn rätt var svårt att misslyckas med. Kablarna till lampan lyckades jag till slut lista ut vilka det var. (Man kan för övrigt undra varför tidigare ägare inte använt rätt färger på kablar vid nya installationer och plockat bort gamla kablar som inte används) Jag tog sedan ut båten på en tur och när jag lade i växeln och varvade upp så slocknade lampan till slut och mätaren visade önskade värden. Det verkar alltdså som att det inte räckte med att stå vid bryggan på tomgång även fast jag varvade ganska kraftigt. Nu när den väl börjat ladda gör den det även på tomgång när man varvar upp något. Kan den teorin stämma eller har jag utan att jag vet om det kopplat fel från början? Att laddningslampan lyser utan att kablarna är inkopplade, behöver jag bry mig om det nu när det faktiskt funkar som det ska? När det gäller gamla generatorn fick jag bara svaret att den inte laddade. Jag har faktiskt tänkt på det i efterhand att jag borde tagit med mig den gamla. Kanske en enkel renovering som dom sen kan sälja vidare, det får man aldrig veta men jag håller med om att dom borde ha givit mig lite mer fakta och inte bara sålt en ny. Det känns i alla fall bra att ha en ny 90A generator (2400 kr, bra pris?) i stället för en 25 år gammal på 60A. /Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 23 Augusti , 2009 Jag får nog se problemet som löst! Tack för hjälpen! Men det vore vore i alla fall intressant att få svar på de sista funderingarna. /Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 23 Augusti , 2009 Det är mycket vanligt att man behöver putta upp varvet lite för att generatorn skall börja ladda. Inte att betrakta som något fel. Ett svar som att generatorn laddar inte utan att tala om varför som argument för att du måste köpa en ny för flera tusen, är inte seriöst. I synnerhet som du tydligen inte fick med den gamla tillbaks. Om det nu verkligen var något fel på den (man kan ju råka rätta till felen bara med det faktum att anslutningarna tas bort och återmonteras i samband med bytet) så är de vanligaste felen reparerbara för bråkdelen av vad du fick betala. Inte för att jag känner till firman, men de lär nog inte slänga din gamla..... Senast ändrad av IngemarE | 23 augusti 2009 | 09:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser