Bremman 0 Postad 9 Augusti , 2009 Tjenare!!! Funderar på att köpa en magnifik midget och det mesta med köpet är klart. Har koll på vad som ska införskaffas och så vidare. Dock uppkom ett problem. Då detta kommer bli den största båten jag har ägt har jag inte riktig koll på hur den ska förvaras. Bor nära havet och ville antingen förvara den hemma eller på båtklubben. Men jag måste i vilket fall ha ett ställe att lägga den. 1: Vagga eller stötta??? 2: Hur får man på den på stöttan/vaggan? Riktigt så stark är man ju inte. 3: Hur får man bort den? (samma fråga som övan men också ett problem) Bästa/billigaste tipsen vore en fröjd att se!!! Tack på förhand!!! Senast ändrad av Bremman | 09 augusti 2009 | 15:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 9 Augusti , 2009 Ska du ha den hemma rekomenderar jag en vagn du kan dra den till hamnen med Ska du ha den i hamnen så räcker det med någon typ av vagga, men en vagn att ha den på är aldrig fel, var du än har den. Hamnen har väl något att lyfta med annars är det kranbil eller truck som gäller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bremman 0 Postad 9 Augusti , 2009 Problemet är att jag har svårt att hitta vagnar till ett överkomligt pris.... Det känns surt att betala lika för en vagn som för själva båten..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 9 Augusti , 2009 Som du skriver kostar en vagn en del. Kan du ligga på båtklubben och det duger att palla upp kölen och stötta med träbockar och kryss. Till den Monark Varianty jag hade tidigare snickrade vi en enkel vagga med justerbara stöd. Normal man kryss men jag stod skyddat så jag föredrog de korta stöden. Lättare att bottenmåla. Klubben använder slipvagn så vi tog bort främre bocken när vagnen kör in och sedan när balken är under kölen så stöttar slipvagnen sidorna. De justerbara stöden tog jag hem på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Augusti , 2009 En så pass liten båt är väl egentligen inget större problem. Om du anlitar en kranbil för hemtransporten duger det ju med en vagga att ställa den i. Sen beror det ju var i Sveriges avlånga land du bor. Här där jag bor finns ju inga båtklubbar, så man måste ju fixa alla detaljerna själv på olika sätt. Det blir en vana och man lär sig efter hand. men det är naturligtvis många frågeteckenm till att börja med. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bremman 0 Postad 10 Augusti , 2009 Tack så mycket.... Undrar dock vad det kostar att få en kranbil att köra hem båten till exempel... Samt ritning till vagga/stöttor om någon har kvar en gamal sådan... Bor nära Göteborg så det ska nog inte bli några problem. Att hitta folk/företag för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 10 Augusti , 2009 Svårt att säga kostnaden, hur lång mellan hamn och hem? Kanske kan du vända dig till båtklubben om tips. På min klubb är det bara att fråga de varvsansvariga så hänvisar de vidare. Behövde lyfta ur motorn i vintras gick på 500:- Finns det en plats att lyfta båten så tror jag nog en vanlig lastbil med kran kan ställa den på flaket om du har en stabil vagga och sedan sätta ner den på tomten. Det finns speciella båttransportbilar (troligen dyrare) men din båt rätt liten och lätt, dock är det fördel om föraren är van att lyfta båtar. När det gäller vaggan. Finner du en Magnifik Midget ägare kan du mäta upp dennes bockar och bygga själv utan problem. Det kan finns pallvirke på varven men de brukar städas bort på våren å andra sidan är inte ohyvlat virke så dyrt. Men behöver inte köpa ställbara stödplattor, det går att använda träkilar. Gå runt och titta på varven i mitten på sep. Då brukar de första ta upp sina båtar . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser