Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Volunteer

Sjösäker aluminiumbåt

Rekommendera Poster

Jag har hitills nu haft 4 olika båtar under nästan lika många år men är fortfarande inte nöjd. Den första båten var en Buster XS med en 15 hk Yamaha (då var jag nybörjare - aldrig ägt en båt tidigare). Den var jag ganska nöjd med men jag och min fru tyckte att det stänkte för mycket om det blev lite vågor. Den andra var en SilverHawk 540 som jag köpte med en 2-takts motor vilken var en miss, annars gick den bra i sjön och var av lagom storlek. Nu är dessa båtar ganska dyra. Den tredje var en Yamarin 59 HT som vi köpte för att vi tänkte övernatta i den och göra lite längre turer. Vi övernattade 2 ggr på två säsonger (!) så den båten sålde vi. Nu har jag en Crescent Trader (465) med 25 hk Yamaha (inköpt ny). Vi skaffade den främst för att den även skulle kunna gå att ro (om t.ex. motorn pajar). Tyvärr är jag inte nöjd med den heller. Motorn är väldigt högljudd på höga varv och båten slår hårt om det är lite sjö.

Vad ska jag ha? Är det någon som kan ge mig lite tips? Önskemålet är en styrpulpet aluminiumbåt som är stabil och sjösäker. Den behöver inte gå så fort och behöver inte vara så stor (max ca 5 meter). Önskar däremot stor(a) tank (-ar) så man kan åka långt (bensinsnål motor/båt kombination).

Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att dina önskemål, är totalt omöjliga att kombinera på en båt. Alubåt under 5 meter, som är stabil, sjösäker och inte slår vid lite vågor = finns ej. Stora tankar på en liten båt, är ju för det första inte sjösäkert och sen rätt omöjligt att finna. Du får nog ändra dina krav, om du ska finna en båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Master 500 eller 510 alternativt en Båtsman 16F. Sjöjeepen är också ett alternativ om du inte vill gå upp i storlek och pris. Jag håller dock inte med föregående inlägg om kombinationen som du specificerar.

//Klas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nynäs 510 med 50-80hk. Tjock plåt, skarp v-botten, självläns, plats för 3st. jeepdunkar ståendes under aktertoften. Stryktålig på riktigt, inte bara i broschyren. Har funnits i 12-13år, tror jag, men kan vara svår att få tag i. Påminner mycket om Yxlö 500.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett flertal alubåtar som är stabila vid fart och sjösäkra.

http://www.anytec.se/ - 5,3m lång

http://www.yxlomarin.se/index2.htm ca 5m lång

http://www.nynasbatar.com/ ca 5,5m lång

Dessa tre har jag sett och går mycket fint i sjön.

 

Här finns en uppsjö av tillverkare som bygger mer eller mindre bra båtar.

http://www.batnet.se/batnet/kategori/utrustning.php?kid=1&aid=289

 

Köper du nytt så kan nog varvet fixa fram en större, till rätt pris... Det är även det som är dåligt med dessa båtar, dom är dyra och finns knappt på blocket.

 

En liten parantes till din önskelista. Stabil vid stillaliggande och bra sjögång är i två sidor som inte går att kombinera. En stabil båt har plattare botten vilket gör att den går hårt i grov sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

en badanka kanske, ska du ha stabilar får du nog skaffa en pråm,  gått om plats för stora tankar finns det oxå, ro kan du glömma bättre är att utnyttja vindfånget. vill du he en i plast så ligger en kopia ute på blocket under husbåtar, men några alu finns nog även till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hur många trådar har du gjort reklam för badankan nu? Skrattande

Inget illa menat, tycker de är coola.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har nog missuppfattat lite. Med stabil båt menar jag en robust båt som håller länge och tål lite hårda tag. Det ska man väl kunna begära av en båt? Med stor tank menar jag en båt som inte har en liten (löstagbar) plasttank på löjliga 25 liter. Att hela tiden ängsligt behöva titta på en bensinmätare för att se om det räcker fram till nästa tankställe förtar enligt min mening lite av nöjet med att åka båt.
Att begära att båten ska vara sjösäker tycker jag är självklart men jag menar mera att jag inte vill ha en båt som det hela tiden stänker in vatten vid minsta sjö. Jag ska inte behöva köpa en pråm för att klara detta. Ska man behöva acceptera att köpa en båt för t.ex. 100.000 som inte ens klarar dessa enligt min mening enkla krav?

Tack förresten för alla utmärkta tips! En arbetsbåt är det nog vad jag önskar mig, något som flera tipsat om.



Senast ändrad av Volunteer | 13 augusti 2009 | 16:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på Yxlö 501 om du vill ha en rejäl båt, men det beror ju förstås på vad du har för budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklara gärna närmare vad du menar med att en aluminium inte tål hårdhänt hantering något vidare? Jag är inte säker på att jag förstår, eller om jag förstår nödvändigtvis håller med.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt är ett snöre?

Som icke proffesionell plåtslagare tycker jag det är svårare att laga en aluminiumbåt än tex, en plastbåt. På den tiden jag jobbade med bogsering hade vi ett antal småbåtar genom åren. En Buster exempelvis lever inte länge i den miljön. Det råkar sig ibland att lillbåten får agera fender mellan Bogserbåt/pråm eller kaj/pråm. En bra plastbåt går att trycka ihop till nästan halva bredden och fortfarande gå att köra efteråt. En Buster är bara att slänga på skrothögen efter samma behandling. En alubåt blir dessutom lätt repig, bucklig och rent vidrigt ful av alltför omild behandling. En sån pioner som jag länkade till går nästan att trycka ihop till en boll för att sedan själv återta den ursprungliga formen. Men å andra sidan, när den väl spricker är den ju inte lätt att laga heller,,

Olika grader av helvete helt enkelt.  Står man ut med en repig/bucklig botten på båten kan man ju dra upp sin buster på stenstranden också.

Tycker jag,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog inte med dig om tåligheten där... Pioners plastbåtar har jag ingen koll på, så dom lämnar jag utanför.

Det är få båtar som klarar att pressas mellan en bogserbåt och en pråm. Skulle vara helt i gummi då...

Jag håller med om att aluminium blir lätt repigt, med det blir gelcoaten på glasfiberbåtar också. Och går det hål på den så blottas glasfibret under, inte bra. Dessutom blir den jäkligt skitig om man inte tvättar varje år. Aluminium håller sig mer på en jämn nivå utan skötsel.

 

Sen är det en stor skilnad på yxlö och buster. Den senare upplevs som en ölburk vid en jämförelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt konstig jämförelse att förklara tåligheten hos en båt. Jag har en känsla av att plastbåten enbart är skit efter att du pressat ihop den mellan din pråm och vad det nu var.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstig jämförelse ja. Blir det mindre konstigt om jag berättar att alubåtarna spricker i svetsarna runt stäven och ner mot botten om man använder dom till att trycka till mot pråmar och kajer många gånger. Plastbåtarna går också sönder men mals ner sakta bit för bit istället. Plastens relativa mjukhet och seghet räddar dem bra länge.

Men visst, jag är skyldig till plastbåtar som sett ut som tulpanblommor också. Värsta exemplet jag sett var dock en kollegas Buster som följde med in i propellern på en liten bogserare. Den nästan nya 50 hk, fyrtaktsutombordaren var avslagen på mitten.

Jag ogillar inte aluminiumbåtar om någon nu trodde det, jag har ju en själv. Men att tro att de skulle vara stryktåligare än motsvarande plastbåt tycker jag är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nynäs 510 står pall för väldigt mycket, det vet jag av erfarenhet, förmodligen även Yxlön. Men de riktar sig väl också mer åt yrkesmässigt bruk än vad Buster gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

coppertail, det finns inte en chans att en nynäs 510 eller yxlös motsvarighet skulle paja i svetsfogarna för att man tryckt mot en brygga för många gånger. Det enda som händer är att det blir lite märken på stäven. Thats it. Tro mig, jag har prövat... sen 95.

Och sätter man på ett stävgummi så klarar nog vilken båt som helst den behandlingen. även buster...

 

Men för att återgå till topic. En mer stabil båt än de ovan nämda har jag inte sett. Iaf i 5m klassen. Dock så kostar dom därefter. Och gällande nynäs så finns det 3 st platser för jeepdunkar i aktertoften. Bara att flytta slangen när motorn börjar hosta.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...