Pelle65 0 Postad 9 Augusti , 2009 Hej hopp i sommarvärmen! En liten fråga ang. trailing av båt. Jag ska kika på en Uttern D55 i morgon för ett ev. köp. Den båten med en 115 hk fyrtakt väger om jag inte är helt ute och cyklar ca. 1 ton. Tanken är att jag mestadels ska ha den ligga vid en hamnplats men att jag också, då andan faller på, enkelt ska kunna traila den till andra platser. Själva trailingen är jag väl inte direkt fundersam över men hur är det att dra upp ett sådant ekipage på rampen. Jag kör med en Saab 93 automat, orkar den bilen dra upp båten eller blir det bara hjulspinn som följd? mvh/Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 9 Augusti , 2009 Beror helt och hållet på rampens beskaffenhet, är den brant så kan det bli problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrot-Nisse 0 Postad 9 Augusti , 2009 Andra faktorer som spelar in är ju också trailerns konstruktion och vilket underlag körvägen ned till rampen har. Blir trailern framtung är en framhjulsdriven bil inte det optimala. Oavsett så är ju den bästa viktfördelningen på ett släpvagnsekipage att man har ca 50 kg som vilar på dragkulan. Men med rätt trailer kanske det går att justera båtens läge så du får en optimal viktfördelning. Om det sedan är grusväg till rampen och som ovan nämnts, en brant ramp, så kan det bli bekymmersamt trots optimal viktfördelning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelle65 0 Postad 9 Augusti , 2009 Tack Franz och Skrotnisse för era synpunkter! mvh/Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Augusti , 2009 Hej, Lutar rampen väldigt mycket kan det bli problem, liksom om det är en hal ramp (el grus o. d.). Men du kan ha med en sopkvast så du kan sopa rent rampen från ev sand, grus, löv osv. Ett trick för att få framhjulen att bita bättre vid upptagning från ramp är att ej vincha upp båten helt på trailern utan låta den vara ca 1/2-1 m från helt invinchad, då får du bara lite el negativt kultryck så blir det ingen lyftande kraft på framhjulen så de biter bättre. När du väl tagit dig upp vinchar du fram båten helt. Ha även bra med gas när du skall iväg så du ej får motorstopp (fast du hade automat och då har man väl inte så mycket att välja på mer än att gasa iväg). Men det ger sig. /Bo Senast ändrad av bossee | 09 augusti 2009 | 10:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 9 Augusti , 2009 Jag tog upp min gamla båt (Askeladden 605 med 150 optimax) med vår 9-3 automat dock diesel och det funkade bra. Jag kan tänka mig att ekipagen väger ungefär lika mycket? Din är kanske lite lättare. Men som sagt tidigare kolla underlaget på rampen först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomtomdj 0 Postad 9 Augusti , 2009 Jag har kört i båt i din storleksklass med en Saab 9-5 utan problem. Jag har automat och körde med lågväxel upp... Allt hänger på rampen. Senast ändrad av tomtomdj | 09 augusti 2009 | 12:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrickk 0 Postad 11 Augusti , 2009 Hej Pelle, Vi hade en Uttern D55 med en 90 hk Murkla som vi trailade runt med och körde på olika ramper med en Renault Laguna. Din motor väger ju lite mer men jag gissar ändå att ditt ekipage påminner om det vi hade. Renaulten hade 140 hk och det var inga större problem förutsatt rampen var någorlunda ok. /Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 11 Augusti , 2009 Köper man en någorlunda modern mellanklassbil så går de flesta båtar som passar för B-körkort att dra upp med bilen. Det är 9 av 10 gånger inte bilens fel utan rampen, grus, vinkel, etc. Kolla så handbroms å drivande däck är o bra skick. Ta med klossar att lägga bakom bakhjulen å en sopborste så skall de gå. Jag drar upp min Örnvik 555 Commander (730 kg) med 115 hk Optimax (170 kg) diverse prylar = ca 1000kg med min Volvo V50 med framhjulsdrift på ramp med cement längst ner å grus i backen. Det gäller att inte stanna när man fått upp farten i grusbacken bara.... Lite läskigt men det går! PS. Häromveckan skulle jag lämna tillbaks farsans släp som jag lånat, parkerade med släp å bil på hans branta uppfart. Drog åt handbromsen å gick upp till huset. Några sekunder senare hör jag en gnissel å vänder mig om för att se bilen med släp börja rulla ner för backen. Släpet viker sig å fastnar i en stor gran vid sidan av uppfarten. Inget hände, inte en repa! Snacka om panik. Det visade sig att jag måste ha lagt ur växeln å bara dragit åt handbromsen halvt om halvt. Hade tänkt att ha bilen i gång å bara kliva ur å koppla bort släpet men eftersom det var så brannt så bestämde jag mig för att baka ner senare men la då inte i växeln igen. Så även fast bilen klarar det mesta så finns ju människan med å klantar sig ibland.... DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 11 Augusti , 2009 Kolla vad totalvikten är på den trailer som du ska dra med, samt vad din bil får dra totalt och vad du får dra med B-behörighet. Dessa saker står i registreringbeviset för bilen respektive för trailern. Det räknas som olovlig körning om det är för tungt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aakeoe 0 Postad 12 Augusti , 2009 En gardering kan vara att låta montera en löstagbar extra dragkrok framtill på bilen och alltså backa upp båten, då klarar du garanterat uppdragning på alla ramper. aake Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iskall 0 Postad 12 Augusti , 2009 Oj! Gör folk det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 12 Augusti , 2009 Intressant att se hur man fäster in den på en SAAB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ed_jimpa 0 Postad 13 Augusti , 2009 Jag hade en saab 9-3 2003 automat som jag använde när jag trailade min silverhawk 540dc med, så länge det var en gjuten ramp med betong eller asfalt upplevede jag inga problem med att få upp båten. Blev det lösare material så körde jag fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Augusti , 2009 Det blir väl att ta fram vinkelslipen och såga sönder framspoilern.. Sen finns det väl en krockbalk där fram på en Saab också.. precis som det sitter en där bak, där man fäster dragstångsbalken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelle65 0 Postad 13 Augusti , 2009 Hej och tack för alla svar jag fått i denna fråga! Hade ingen aning att man kunde traila upp en båt på så många sätt som kommit upp här, allt från vanlig hederlig uppdragning till montage av lös dragkrok i fram och backa upp skutan ! Blev med båt i går, Uttern D55, och gjorde premiärturen i havet utanför Gävle i dag. Inga problem alls att traila upp båten framåt med Saaben (diesel, automat) , behövde alltså inte backa upp ekipaget ! Fan, det var ju skit kul att köra båt och komma ut på böljan den blå, varför har man inte provat detta förut!? Synd att hösten snart är här, men det kommer ju en ny sässong! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 2 December , 2009 Vissa glömmer trailerns egen vikt. Min väger 250kg, och totalvikten är max 1000kg, så båtens maxvikt får endast vara 750kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser