Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
bomben77

Barn överbord

Rekommendera Poster

Så hände då det som en förälder aldrig vill uppleva. Vi hade hissat segel, precis stängt av motorn och gjorde cirka 4,5 knop när vår drygt 2 årige son helt plötsligt i ett obevakat ögonblick glider över aktern, slår i badbryggan och faller i vattnet. Jag som står närmast reagera instinktivt och kastar mej efter och och får tag i den skräckslagna pojken samtidigt som min flytväst blåses upp. Jag får tag i den lina som hans lilla leksaksbåt är fäst vid samtidigt som min fru startar upp motorn. Allt går i ett rasande tempo. Jag lyckas dra mej in till båten med en hand, fråga mej inte hur det går till, hiva upp sonen på badbryggan och sedan klättra upp själv. Hela dramat var över på uppskattningsvis 40 sekunder men det känns som bra mycket längre tid vill jag lova. Efteråt har vi reflekterat/ tänkt på olika saker som jag tänkte dela med mej av:

1. Säkra barn på båten, vid tilläggning samt avgång sitter sonen i en cykelstol på pushpit så att vi kan arbeta fritt, men det är omöjligt att ha honom fastspänd en hel dag i stolen. Vi har, på gott och ont, valt bort säkerhetslina då han under vårt överinseende klättrar upp och ner i sittbrunnen, ner i salongen osv. vilket skulle innebära ett ormbo och risk för lina kring gas eller rorkult i fel ögonblick. Enligt mej har vi väldigt bra koll på hans förehavanden även om olyckan var framme.

2. Uppblåsbara västar, hur många av forumets läsare har reservpatroner ombord på båten? Om det finns handlare på forumet som säljer västar, hur många rekommenderar att köparen även ska köpa en extra patron? Vi hade ingen extra patron och handlaren rekommenderade/påminnde inte om detta vid köp. Vi har reservvästar ombord som tur är för jag kan informera om att det är i princip omöjligt att köpa patroner i skärgården, jag har provat.

Dramat slutade som väl var bra. Killen är inte rädd varken för vatten eller för båten men han kommer ihåg händelsen och påpekar det gärna själv. Jag hoppas att ni andra slipper vara med om detta även om jag kan se det som en erfarenhet och en tankeställare om att det kunnat gå mycket värre, tänk en söndag i Lindalssundet där motrbåtarna slickar aktern på segelbåten i hög fart....

Hoppas ni alla får en fortsatt skön båtsommar och att detta kanske väcker en tanke om inte minst flytvästen men även om att vara rädda om både de små och stora ombord!

// Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det gick bra och att ni fick upp honom så fort! Det med att få barn i vattnet är verkligen en mardröm! Flytvästen ser vi som sista skyddslinjen men att det innan dess gäller att tänka sig för så att man inte hamnar i vattnet. Glad

1. Vi har flytväst med säkerhetssele och en säkerhetslina. Visst blir det en tamp extra men det funkar. Vill vår klättra ner i båten knäpper vi bara loss och knäpper på igen när hon kommer upp.

2. Vi har faktiskt extrapatroner till våra flytvästar ombord - hoppas vi inte är ensamna om det. Extrapatronerna brukar hänga bredvid flytvästarna så det föll sig naturligt att köpa det till. 

Senast ändrad av mariatherese | 09 augusti 2009 | 07:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först och främst, skönt att det gick bra, men jag blir lite rädd när jag hör att ni är så blinda och inte inser att ni inte alls har väldigt bra koll på hans förehavanden.

Tycker ni verkligen att det låter som en bra idé att fortsätta utan säkerhetslina? Är risken för ett ormbo mer beklämmande än att sonen hamnar framför/under en passerande båt?

Borde inte det här vara en väckarklocka att ni valt fel sätt och ändra det? Ens stolthet, dumhet eller bekvämlighet får aldrig äventyra ett barns liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är Stor skillnad på vad ett ormbo kan orsaka på en motorbåt (som jag misstänker att du åker) och en segelbåt. Jag skulle vara mycket rädd för att ha ett barn med säkerhetslina nära roder och storskot. Det är som att åka bil med hunden vid pedalerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jämföras med att köra bil med en hund vid pedalerna är väl en lätt överdrift. Det man måste tänka på är att det är inte möjligt att segla på samma sätt med barn med i båten som utan. Om man inte kan hålla litet öga på var linan befinner sig, så är det än svårare att hålla koll på en liten parvels fingrar och händer och då kanske man skall försöka segla medans barnet sover.

Det finns en annan risk som kanske inte alla tänker på; men det fanns ett inlägg i antingen Praktiskt Båtägande eller i Segling. En liten kille som i ett obevakat ögonblick mist sitt finger i storskotet. Mannen som upplevt det hade utformat en typ av klämskydd - vilket var ganska smart.

Det finns mao ganska mycket att se upp med när man har småparvlar ombord så a och o är ju att ordna det så att man har möjlighet att ha så god kontroll som möjligt. Tycker det är bra att trådskaparen delade med sig av sin erfarenhet. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar väl ändå inte att det är en ok risk att barnet hamnar i en efterföljande båts propeller bara för att man inte vill ha ett ormbo av ett barns säkerhetslina i en segelbåt?

Har man valt att bli förälder så får man faktiskt anpassa sitt liv efter barnet och inte utsätta det för risker för att man själv har ett intresse där barn inte alltid är den optimala deltagaren.

Ett barn har ingen möjlighet att välja själv.

Ber om ursäkt om jag blir lite upprörd här men fan...på er låter det som att det är bättre att barnen får springa fritt utan lina för att linan kan göra att man går på grund!!!

Gör om den värderingen på begravningen...fan... nu ska jag gå ut o lugna ner mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte kunna tänka mig att ha barnet i en säkerhetslina.
Är läget så riskabelt får hon sittafast i sin stol eller vara under däck.
Är tillräckligt riskabelt med alla andra tampar som riskerar att trasla sig runt armar, ben och halls.
Att däremot öva och planera för situationer av den här typen är ju viktigt..

Vi har inga extra patroner med, men vi har alltid en extra upsättning västar i båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första, vi seglar inte alls på det sätt vi skulle ha seglat utan barn, vi går mer för motor då det är allt för mycket att hålla koll på under segling, seglar gör vi oftast då han sover eller vilar.

För det andra, Dawa, du pratar som om du vet hur vi tar hand om vår son och det har du ingen aning om. Visst, det skulle kunna vara bra med säkerhetslina men precis som det står i ett annat inlägg så kan mycket hända med lina runt skot, gas och rorkult. Vi har mantåg med nät samt även vindskydd vid sittbrunnen. Utrymmet han lyckades få övervikt med överkroppen är cirka 45 centimeter, det är alltså passagen ner till badbryggan. Att påstå att man som förälder har 100% koll tror jag är väl optimistiskt, det gäller att minimera riskerna och värdera dem mot varandra. För OSS, passar det bättre att INTE ha säkerhetslina, vi har diskuterat och ältat det ett anatl gånger sedan händelsen och min mening med att skriva inlägget handlade om att upplysa om saker, inte att bli uppläxad och få en klumpig kommentar om att vi ses på begravningen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Jimsan, det är ju precis det här jag talar om...jag kan dock rekommendera ett par extra patroner...som tur är hade vi övat en del på detta innan men det är lätt att öva när det inte handlar om sitt eget barn, för egen del har jag förmågan att fungera även under stressade former som dessa men det var värre för barnets mor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en lina eller något annat som är lösningen låter jag vara osagt... det jag ville få fram är att om nu den lösningen ni valt bevisligen inte fungerade...varför envisas du då med att fortsätta använda den utan korrigeringar?

Du skriver ju själv att det gäller att minimera riskerna...eller försvann risken att han ska ramla överbord i och med att han gjorde det?

Ni tar helt säkert jättebra hand om er son, du är antagligen en jätteduktig seglare, god make och har ett ansvarsfullt arbete...jag tvivlar inte på att du är en fenomenal person och väl omtyckt, men nu när du identifierat en risk...borde du inte minimera den då?

Det är den biten jag inte förstår...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dawa nu får du väl ta det lite lugnt. Betvivlar inte det minsta att Marcus är en bra förälder för det han har berättat.
Visst kan man ha barn fastspända under däck hela resan och endast gå för motor men tänk då om det läcker in avgaser och barnet gasförgiftas. (ironi)
Jag är drygt 40 och med Dawas syn på barn så skulle jag inte överlevt blöjåldern.
Säkerhetslina är ju inte heller något ofarligt utan den kan fastna och skada barnet.
Dessutom misstänker jag att risken för att skada barnet är större i resan till båten än i den.

Nej fortsätt ni med att hålla ett öga på parvlen och låt barn vara barn och slippa sitta fastspända hemma med hjälm bara för livet kan vara farligt. Det lär bara framtida terapefter bli glada för.
Er son har tur som har föräldrar som vågar låta honom få vara med från tidig ålder. Jag är övertygad om att det ger trygga och bra människor även om det blev ett lite farligt och ofrivilligt dopp i 2-årsåldern.

Råkade ni aldrig själva ut för något farligt som små?

Skönt att allt gick bra och tack för att ni delade med er av er upplevelse även om en del blev arga.

Och Dawa jag tänker inte gå in i någon diskution om barn med dig.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du läser det senaste inlägget så ser du att jag tagit det lugnt i snart 3 veckor och att jag dessutom, i senaste inlägget, begränsade mig till en fundering.   

Känns snarare onödigt att du kommenterar min del i det hela när det inte längre förekommer någon diskussion, eller vill du bara elda lite för att få fart på det igen?

Jag har sagt vad jag tycker och jag har fått höra vad andra tycker. Mer än så är det inte att säga om saken. Vi kan väl inte gå o vara upprörda en hel höst för att vi har olika syn på saker?

Sen att du missuppfattat hela min poäng är ju tråkigt, men jag kommer inte göra någon uppoffring för att få dig att förstå den, du har gjort klart att du inte är mottaglig för det.

Min del i den här tråden var klar innan du kommenterade den och jag anser inte att jag har mer att tillägga om sakfrågan nu heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite spänning i livet är bra! Man kan inte gå om kring och vara trygghetsknarkare !

Även ett barn måste lära sig livets faror.

Hade barnet flytväst och Mamma och Pappa med sig så var det väl bra med det.

Det enda jag irriterar mig på är ditt, citat: ''tänk en söndag i Lindalssundet där motrbåtarna slickar aktern på segelbåten i hög fart'' är så evinnerligt trött på alla seglare som ska hålla på att mästra och se ner på motorbåtsåkare. Inte sitter jag här o gafflar om alla seglare som beter sig klantigt. vi spelar liksom på samma plan.( ta inte detta personligt det är bara en allmän reflektion)

Kunde lika gärna varit en lutande textilraggare med taskig sikt!!

Sen ska man inte tänka så mycket om. Du fixade ju det hela snyggt eller hur!! Tummen uppGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med staalis! Man kan inte skydda sina barn från allt!

Jag tyckte det var ett utmärkt agerande av Marcus att direkt slänga sig efter och dra upp pojken.Det tycker jag visar att han har full koll! man kan inte undvika att nåt händer, men man kan beredd När det händer! Du får lägga upp hur många skyddsnät du vill och binda fast dom osv. Det händer ALDRIG det du tror ska hända!

Garanterat är det många som blivit stela av skräck och inte gjort nåt vettigt!

Och du Dawa, ge fan i att kommentera andras uppfostran! DET gör mig förbannad!

/Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Imponerande rutin. Att ni kunde vara så samspelta och veta precis vad ni skulle göra.

Jag är intresserad om ni har övat eller gått någon kurs?

Jag har provat själv att rädda fendrar någon gång, men tror en kurs kan ge mer.

Säkerhet tror jag inte man kan köpa sig faktiskt. Möjligen är flytväst en sån säkerhet som ger samma skydd till alla trots om man vet hur den fungerar eller inte. (på flyget får man ju ändå gå kurs varje gång!)

T.ex. brandsläckare är ju en sån grej som man egentligen inte bara kan köpa, utan som man måste lära sig använda också. Speciellt är det väldigt svårt att göra någonting som står i en bok när man är väldigt stressad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att höra att allt löste utan problem, den här gången....

Däremot är jag väldigt förbryllad.

Först hittar man en potentiel fara i säkerheten för barnen, men istället för att göra något åt saken så låter man det vara(eller har jag missuppfattat allt?).

Skapa en minigrind av mantågsnät och säkra även upp hålet på 45 cm, svårare än så är det väl inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...