Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Ricke

Varvräknare visade igår 4000 rpm idag 7000 rpm vid 20 knop?

Rekommendera Poster

Hej,

Min varvräknare som ända tills nu ikväll visat 4000 rpm när jag enligt GPS och Ekolod kör 20 knop börjar nu visa flera tusen varv för mycket.

1500 vid tomgång tidigare var det 900. 5000 rpm vid ca 8 knop tidigare var det ca 2000. Ca 7000 vid 20 knop. Och vid fullgas börjar den närma sig 8000 rpm tidigare kom jag aldrig över 5500 som då motsvarar 27 knop.

Motorn låter inget annorlunda utan det verkar bara vara varvräknaren som blivit knäpp. Motorn är en Mercury 60 EFI -06 med original varvräknare (Teleflex Quicksilver)

Tacksam för förslag till orsak.

Mvh /Ricke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma strul med min. På baksidan äv varvräknaren sitter en omkopplare mellan olika poltal på generatorn. I mitt fal hade det blivit oxid på kontakterna till denna omkopplare.

Oftast står den på 6P, men kolla vad den är inställd på och vrid sedan några gånger fram och tillbaka runt detta läge. INGET VÅLD. Avsluta med att ställa den i utgångsläget. Jag tog loss min och sprutade in lite oxidrengörare följt av kontaktspray (Biltema). Varvräknaren går inte att öppna, så var försiktig om du vill prova detta så att du inte får fläckar innanför glaset.

Om ovan inte funkar så bör du kolla laddningen, många Merc har varvräknaren ansluten till laddningsregulatorn. Jag tror dock inte att denna är problemet för dig, då är den vad jag funnit oftast helt död.

Med tanke på att dessa problem kommit så tidigt för dig bör du fundera på om varvräknaren utsätts för mycket fuktig miljö. Det är i så fall ingen dum idé att ta hem den över vintern. Jag tror att en ny kostar 2400 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar. Skönt att höra att problemet sannolikt ej har med motorn att göra.

Jag provar att vrida lite på den omkopplaren imorgon. Båten har legat vid bryggan sedan mitten april och det finns inget direkt skydd över varvräknaren som sitter i en styrpulpet (helt öppet från undersidan).

Om det inte hjälper får väl ta hem båten och kanske även ta kontakt med firman jag köpte av, Västerås Marinservice, de har ställt upp bra tidigare.

Mvh /Ricke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst, det hjälpte att vrida omkopplaren ett antal ggr omkring det rätta läget. Nu visar varvräknaren samma värden som tidigare.

Tack för hjälpen!

Mvh /Ricke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...