Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
svempa74

Begagnat priser på motorbåtar

Rekommendera Poster

En begagnad Nimbus 26 från 70-talet ligger ofta på 200.000kr och uppåt.

Båten är alltså cirka 30 år gammal.

Oftast så är original-motorn kvar, dvs en 30 år gammal motor.
Originalmotorn MD-21 befinner sig numera på gränsen för att det ska gå att få tag på reservdelar. Det innebär att man kanske få räkna med att byta motor inom en snar framtid (1-2 år).Foten

Borde inte ett rimligare pris på Nimbus 26 vara runt 100.000kr? Eftersom båtarna ofta har en 30 år gammal motor (med problem med att få tag i reservdelar) så köper man i praktiken en båt utan motor.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan man ju tycka men det blir nog en diskussion som du får ta med säljaren. Jag tror att du får svårt där med tanke på att det är rätt måmnga som kan tänka sig att betala 200'. Det är med andra ord marknaden som styr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge folk är beredda på att betala mer än en båt är värd så lär priserna inte sjunka.
Men jag kan inte låta bli förundras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju önska att båtar rasade i samma takt som bilar i pris. Iallafall när man är i köpartagen Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värdet på en båt bestäms av marknaden.

Handlare, värderingsmän och försäkringsbolag använder sig bla av Blocket för att bestämma värdet på en båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid samma diskussion.. Båtars andrahandsvärde kan aldrig jämföras med bilars pga många faktorer som t ex tid i användning per år både på motor och båt, skötsel (oftast är båtar mer välskötta än bilar) etc etc. Dock så kommer vi få se ett större spann på begagnatpriser framöver tror jag. Många mindre tillverkare kommer få svårt att överleva pga strängare miljökrav och andra ökande konstnader som kräver längre serier för att ta. större bensinmotorer kommer att tappa ännu mer och inom inte alltför många år kommer säkerligen båtar med v8or och liknande vara värda endast båtvärdet pga i princip tvingande motorbyte.

Säkert till mångas förtret kommer bla Nimbus (dock med nyare motorer än i tråden) vara vinnare på andrahandsmarknaden framöver tror jag. Stabila villverkare med dieselmotorer för rimliga driftskostnader mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man tvingas byta ut en V8?

En av den mest driftsäkra motortypen.

Du menar pga det stigande bensinpriset?

När jag skulle köpa båt valde jag mellan bensin eller diesel. Min båttyp med dieselmotorer kostade 300000:- mer än likadan båt med dubbla V8:or.

Jag räknade snabbt ut att för 300000:- så räcker min bensin i över 40 år...

Så för mig var valet enkelt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. I Sverige betalas det av någon anledning hutlösa priser för begagnat. I USA har man skrotat 70-talarna för länge sen, men här i Sverige utgör de fortfarande en betydande del av beståndet.  Utbud och efterfrågan är förklaringen tror jag. Det finns betydligt fler begbåtsspekulanter än det finns nybåtsköpare. Då blir andrahandsvärdet väldigt högt, ibland tom sinnesjukt högt. Bara en så enkel sak som en 4 m plasteka betalar marknaden gladeligen halva nypriset för en väderbiten och solblekt 30 år gammal tingest...Vettigt???

Sedan tror jag att många har en enorm övertro till nordisk kvalitet. Och beträffande motorerna finns det ju egentligen bara två tillverkare. Mercrusier och Volvo Penta. Inte tror jag att motorn skulle vara sämre i en Bayliner jämfört med en Nimbus, då det i princip är samma saker. Hellre en 5-7 år gammal jänkare än en 30-35 år gammal Nimbus säger jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. USA båtar så är det väl möjligtvis insjöbåtar man kan jämföra med. t ex Florida båtar kan jag mycket väl förstå att de skrotas tidigt. De brukas i stort sett året runt i väldigt salt vatten som sliter på båtarna och motorerna på ett helt annat sätt än på det sätt vi brukar båtarna här uppe.

Mitt inlägg om V8 or var mest med tanke på driftskostnader ja. Det kanske inte händer nu men inom en inte alltför avlägsen framtid. Räkna med att nästa högkonunktur så kan vi mycket väl ha sommarpriser på 20:- per liter. Då börjar det svida rejält för många med driftskostnaderna. Det kommer garanterat komma en punkt inom några år när merkostnaden för betydligt snålare dieslar räknas hem mycket snabbare. Dessutom är de tinte helt omöjligt att vi inom ett antal år får tillgång till syntetisk diesel i större skala och till lägre priser vilket ytterligare spär på det hela.

Står själv i funderingar kring att byta upp mig till en Yamarin 76 DC med en Yamaha F250 men tvekar lite inför framtida andrahandsvärde iom den relativt stora bensinmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur framtidens priser på drivmedel utvecklas kan vi bara gissa.

Faktum är att en dieselmotorer i båten ibland värderas flera hundra tusen mer än dito bensinare.

Pengar som räcker till bensin livet ut, som jag påpekade ovan.

Dessutom är stora dieselmotorer mer kostsamma när det gäller service och underhåll.

Delar till en V8 finns i massor, medan service och reparationer ofta är lätt att utföra själv.

Det lilla man sparar på drivmedel motiverar inte det höga priset på dieselmotorer.

Åtminstone inte år 2009.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstod att någon skulle skriva just att det inte går att jämföra, även fast jag skrev att man skulle önska priserna sjönk i samma takt.

Dessutom tror jag inte att priserna enbart kan bero på att en båt endast andvänds några månader om året. En båt är ju inte speciellt driftsäker jämfört med en bil.

Men det är ju marknaden som styr. Sålänge filk betalar tar säljarna betalt. Ingen skulle väl rea bort sin båt för att man själv tycker att den är gammal och borde kosta mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...