Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Kana

Novis behöver hjälp! Hur många hk på mindre plastbåt?

Rekommendera Poster

Jag har just fått ärva mina föräldrars gamla hemmabyggda plastbåt, ca 5m lång. Åror ingick, men jag vill nog gärna ha en motor så att jag kan komma ut i skärgården. Eftersom jag är helt nybliven båtägare har jag inte en susning om vilken sorts motor jag ska ha. Kan någon av er därute hjälpa mig med lite goda råd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad väger båten? Det borde spontant sagt räcka med 2,5-6 hk beroende på var du bor/åker båt (insjö eller hav) samt vilka preferenser båten skall ha. Skall du bara ut till kobbarna o fiska/bada eller vill du ha en snabbgående båt som planar? Ofta finns det ett max hk rekommendation till varje sorts båt, motorförsäljarna vet mer om detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Personligen tycker jag att båten är tung! Behövs mycket muskelkraft för att dra den på hemmabyggda rullar! Mina föräldrar hade en 4 hk yamaha tidigare som de hade för slippa ro när de lade nät, men jag vill bara kunna komma ut och kunna ligga en hel dag på en klippa och bada, sola och läsa. Inget åka fort eller så. Sen har jag läst om kort och lång rigg. Är det hur lång motorn är från tank till propeller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som nämnt 2,5-6hk. Kolla höjden på akterspegeln, där motorn skall sitta, det ger en bra fingervisning vilken rigglängd du skall ha..

Vikten går nog inte att bestämma genom att skuffa den, men kan du t.ex välta den upp och ned på egenhand?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns svårt att svara på utan att se några bilder...

Senast ändrad av Knoparn | 08 augusti 2009 | 19:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...