Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
shasselg

Portabel vattentät VHF

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa mig en portabel vattentät VHF, någon som har erfarenhet att dela med sig, bra, dålig, prisvärd, etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en vattentät portabel på vattenskotern men jag kommer inte ihåg vilket fabrikat det är på den, får återkomma i frågan.

Den fungerar dock utmärkt, även om det varit lite trassel med headsetet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar fortfarande att ni delar med er. Har hittat några olika märken i olika priser. Inser att det vore bra om den hade en kontakt också i vilken man kan koppla båtens externa antenn direkt. Trots att en mobil enhet endast sänder på 1,3 eller 5 w jmf med en stationär på kanske 25 W så räknar jag med bättre sändning/mottagning med extern antenn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte gärna ge mig på att förorda vissa märken.

Men, du har rätt i att en extern antenn förlänger räckvidden högs avservärt, fullt i klss med 25W statioenerna. Jag haden Icom med extern antenn på c:a 11m. över havet och ahde aldrig några problem med kontakt.

Dock lär du nog inte hitta någon med särskild antennkontakt, utan du får skruva bort den lilla antennen och ansluta din externa med en adapter.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag köpte en ICOM M33 för 2300 och är nöjd med den, dessutom flyter den (fast jag har inte prövat själv), smart att ha när man är ute och går eller smyger runt med jollen för att hålla kontakt med högkvarteret & marktjänsten men i främsta hand en ren säkerhetspryl och hamnar man i vattnet så gör det ju inget om den flyter ...... eller hur .... Mats

post-17548-1394236058,2917_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...