shasselg 0 Postad 8 Augusti , 2009 Jag har precis köpt en styrpulpetbåt (Buster X)och håller på att utrusta den nu för mina behov. En fundering jag har är om man skall ha flagga på en sådan eller är det bara löjligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Augustsailer 0 Postad 8 Augusti , 2009 Ser lite konstigt ut om du frågar mig. Kör utan, ser bättre ut! //A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 8 Augusti , 2009 Hej Ta och sätt på en liten vimpel istället. Det hadde jag när jag hadde mindre båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Augusti , 2009 På min lilla båt - bilden uppe till vänster - sitter flaggan i seglets akterlik. Jag för därför bara flagga när jag seglar. Mötte idag en liten gummibåt med två yngre killar i. En av dem satt i fören och höll upp en flagga på stång - ungefär i den storleken som jag har på min 28-fotare. Det såg käckt ut. Hade jag vetat att frågan skulle komma upp hade jag tagit ett kort. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 Augusti , 2009 Det finns väl inget rätt eller fel i den frågan. Helt och hållet upp till dig. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Augusti , 2009 Tycker inte det är löjligt, jag skulle haft flagga.( eller vimpel) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 9 Augusti , 2009 Jag är egentligen för flagga i alla lägen, ett trevligt inslag som muntrar upp lite. Kan dock hålla med dig om att det kanske inte passar så bra på en Buster, iaf inte med en vanlig flaggstång i trä. Men en liten pinne i aluminium eller rostfritt med en liten flagga eller vimpel på tycker jag du kan försöka få på om du hittar någon bra placering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomtomdj 0 Postad 9 Augusti , 2009 Självklart skall du ha flagga! det muntrar upp på sjön! Jag har föreslagit för min 9 åriga son att vi skulle byta ut Sverigeflaggen mot en pirat döskalle flagga MEN då sa han stopp och tyckte jag var töntig : ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 9 Augusti , 2009 Hej Stefan, det är klart du ska ha en flagga. Det är verkligen svensk sommar att se en flagga sträckas av vinden på en båt, oavsett storlek. Idén med en flaggkäpp i alu var fin, men visst funkar det med en i trä också. I ditt fall skulle jag välja en 60cm flaggkäpp med en Rivö-flagga på 60x37cm. Rivö pga den riktigt fina djupblå färgen. =) (Rivö såldes tidigare av Hjertmans men är numer ersatt av en blekblå variant från Watski, förhoppningsvis kan man fortfarande få tag i Rivöflaggor på www.aspero.se) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 9 Augusti , 2009 Självklart ska du ha en flagga. Lycka till med din Buster, det är en suverän styrpulpetare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrot-Nisse 0 Postad 9 Augusti , 2009 Hehe, och min 9-åring tycker att vi skall hissa Bahamas krigsflagg! Det där med flaggor tycker jag att var och en gör som man vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shasselg 0 Postad 9 Augusti , 2009 Tack alla för synpunkterna. Om det är så att jag sätter på en flagga, var sätter man då klubbvimpeln? De kan ju inte rätt gärna sitta på samma påle? Och var sätter man dykflaggan när man använder den? Känns som om jag måste ha en targabåge på båten där dessa kan sättas. Tog en nätt runda igår och idag på 100 sjömil och jag känner mig mycket nöjd med båten så här långt. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 Augusti , 2009 Klart du ska ha flagga, även på en liten båt. Man kan tycka vad man vill men Svenska flagga ska inte vara mörkblå Hur den ska se ut regleras i Förordning (1983:826) med riktlinjer för färgnyanserna i Sveriges flagga och lagen 1982 269 Den svenska flaggans färger, som enligt 3 § lagen (1982:269) om Sveriges flagga är ljust mellanblå på fälten och guldgul på korset, definieras på följande sätt enligt de NCS-beteckningar (Natural Colour System) som används i Svensk Standard SS 19100 den blå färgen 4055-R95B den gula färgen 0580-Y10R. Gillar man inte färgen på den så kan man sy en fantasi flagga eller låta bli att flagga. Förr var det till och med straff bart att hissa varianter på flaggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eborgelin 7 Postad 10 Maj , 2013 Se upp med Rivöflaggor, de verkar ha problem med kvalitén i produktionen.. (se bifogad bild) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 11 Maj , 2013 Det där såg fan inte ok ut:( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marling 2 Postad 13 Maj , 2013 I senaste numret av Praktiskt Båtägande är där en artikel om just flaggvett :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 13 Maj , 2013 Fiskebäck båtförening har lagt ut flaggregler på sin hemsida. Ni hittar dem på denna länk: http://www.fbf.se/download/Filer/flaggregler.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 14 Maj , 2013 På en Buster X är det väl inte nödvändigt med flagga På sin höjd en vimpel! Men den dan du köper båt så ska du ha flagga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 14 Maj , 2013 Aj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser