Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
vesslan71

Håller teakdurk?

Rekommendera Poster

Hej,

Funderar på att skaffa teakdurk till min Ryds 510 GTI.

Dela gärna med er av era erfarenheter... alltså är det bra kvalite mm.

Det kanske rent av finns ngn i GBG med omnejd som kan fixa det till ett billigare pris??

Mvh

Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för en Ryds/Crossmax 568 GTI, och tänker köra på den riktiga Teaken istället för laminatet. Valde först laminatet p g a att det i stort sett är underhållsfritt, samt kanske tål slitage på ett bättre sett(vid fiske), men har nu valt bort det av ett antal skäl. Främst kanske för att laminatet är så fult. Det ser ut som någon slags ek av billig kvalitet enligt mig, att jag tror en äkta Teakdurk står sig bättre i andrahandsvärde. Den riktiga Teaken är dessutom ruskigt fin, men kräver underhåll, om man inte vill låta den bli silvergrå efter en tid(också fint). Jag kommer dock att rengöra/ev slipa min Teak flera ggr per år, samt olja in den med en speciell Teakolja. Detta ger Teaken lång livslängd, och den äkta Teaken är så ruskigt vacker att ha i båt. Förhöjer intrycket otroligt mycket.

MVH Kimmen I.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg rekommenderar helt klart äkta teak. Har det i min bår och det är klart värt pengarna. Ang underhåll så tillhör jag dem som tycker den naturligt gråa ytan är snygg åtminstone på durk som är utomhus, kräver bara tvätt med såpa och färskvatten då o då. Teaklaminat har jag en del erfarenhet genom besök i kompisars båtar etc. Jag tycker det är väldigt halt, rätt fulöt, inte i närheten av samma känsla som riktig teak. Skulle lätt välja att ha kvar plastdurken ist för laminat.,

Senast ändrad av thundergod | 08 augusti 2009 | 22:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Kör du med denna oljan så behöver du inte göra det flera gånger per år.. vet inte hur lång din säsong är men vi har i båten året om och brukar slipa ytterst lätt på våren och sen skurar vi med vanlig grönsåpa sen lägger vi golden teak och det håller hela sommaren sen :-)

http://www.martinssons-batbyggeri.com/sealer.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har hört är att laminatet blir brännhett en varm sommardag. Jag upplevde till och med att vårt äkta teakdäck, även det blev hett i solen, när det var nytt och mörkbrunt. Men nu efter snart två säsonger, då det blivit ljusbrunt/silver, är det behagligt att gå på, även efter många timmar i solen.

/ Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det behövs inte mycket ljus för att ett teakdäck ska bli varmt.. sen en annan sak, hur halkigt blir inte ett laminat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er glada båtägare, nåja dom flesta av oss iaf

Min fråga då det e ganska dyrt ca 10,000kr att köpa o lägga in teakaminat i min Ryds 510-GTI är om det finns någon på Tjörn alt GBG som kan göra detta till ett billigare pris?

Tacksamt om ni hör av er i så fall.

Mvh

Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har haft teak laminat durk i vår Utter och farhågorna om att det blir varmt och fult stämmer. Har du our så delaminerar det också det gjorde vårt så jag tog bort det. Betydligt enklare att hålla rent från sand etc som ofta hamnade mellan friborden och durken.

Mvh

Raimo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Okej det är så alltså? Jag har bara tyckt att det ser väldigt fint ut.

Men det med att det blir varmt kan jag tänka mig ja.

Jag får ta mig en funderare... Tack för tipset Raimo !

Mvh

Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Randvik Olsson som ligger vid Kornhalls färja nära Kungälv.

Jätteduktiga

Loope

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och Loope är duktig. han vet vad han snackar om :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japps, hoppas vi hittar någon som kan fixa detta för det var sista sommaren jag körde med teak laminat.. så jävla varmt om fötterna.. jag svor och barnen grät! ; )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag vet inte om någon svarade på det men hur är det att gå på om det är blött på durken efter ett bad tex. blir det inte svinhalt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du syftar på laminat så är det svinhalt redan med strumpor på.... Riktig teak är halkdämpande och mycket bra vid bad. Riktig teak blir inte i närheten av så varm som laminat när det är varmt heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...