Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Mange_Vbg

yamaha 85hk -85 2 takt problem

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Yamaha 85hk -85 2 takt. Den funkade fint i början av säsongen men förra gången vi var ute efter båten planat så tappar den kraft och segar ner rejält. Det händer igenting på full gas. Stannar man en stund och stänger av så går den bra i 10 sek till innan den dör igen. Den kyler bra och vi har kollar alla slangarna fram till förgasaren.

Uppskattar all hjälp!

Mvh Mange

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag upplevt på tvåtaktsmaskiner både snöskotrat och mopeder dock inte min egen båtmotor 50hp 2 takt men annars som du beskriver tappar ork på full gas, går en liten bit sedan dör är att förgasar som står med tvåtaktsbränsle blir som kristaller i de små munstyckena i förgasaren, plocka i sär förgasaren och ta ur  munstyckena och peta rent dem med en tunn tråd.  Jag brukar klippa av ett borst från en stålborste och peta med när alla ev. kristallbildningar är borta s tvätta av med ren bensin och blås rent med lite tryckluft. Är detta fel du råkat ut för så kommer motorn att gå som en klocka sen. Är det inte det felet så hoppas att någon annan kan tipsa om ett annat fel.

// Janne

Elegancej ny på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plockade isär förgasaren och fann att under en flotör va det skit i bensinintaget och efter rengörning så gick båten bra igen.

Tach För hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...