Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
migo

Mercruiser 5,7 eller 5,0 ????

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som vet om en Mercruiser V8 med motornummer 0K003858 är en 5,7 eller 5,0.

Det sitter en 2 ports förgasare på den vilket jag tror betyder att det är en 5,0.....!?  Papperena på båten säger 5,7...

Finns det tabeller som visar motorstorlek via motornr?

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har själv haft en 5,7 L , 260hk med en 2 portars mercruiser mercarb förgasare.
Bensinsnål var den också efter att jag gjort ren förgasaren och bytt nålar i den mm.
Har du ingen info på flamskyddet ovanpå? 

Du kan kolla motornumret i detalj på lite olika sajter i USA om du matar in en zipcode, ta tex florida 33301.
Här är en lista rakt upp och ner utan krav på zipcode:
http://www.sterndrives.com/carburetor_type.html

och här har du från samma sit  har du en lista på motornummer,
http://www.sterndrives.com/carb_chart.html
du behöver veta lite mer än numret för att hitta din motor.   vet du året kan du se om det stämmer här med numret du har. 

kan tex vara denna motortyp, men basmotornumret OKxxxxxxx kan vara olika 5.7 modeller i listan på länken. hittar dock inga 5.0 med OKxx i början vid en snabb titt men du får kolla själv.
som sagt motornumret är själva basmotorn. Sedan kan det vara olika carbs på den mm.
jag tror dock efter snabb koll i listan att alla 5.0 ligger på en annan serie än OK.
5.7L Ski (2 bbl.) 350/ V-8 1996-1997 0F775200-0K999999 3310-807312A1 M2/MERCarb 804844 804689 9655 1 807312A1

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

0KXXXXXX är en 5,7 skulle jag tro För att

0LXXXXXX är en 5,0 har själv en 5,0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 5,7 med OL nummer.

Det är den nyare generationen med platt fläktrem, 250 hk, thunderbolt5, och 2 ports förgasare och sitter i en Bayliner 2355 -98

Senast ändrad av Hybbis | 19 augusti 2009 | 21:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...