Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
morns

Yamarin 4510 med 40 hk

Rekommendera Poster

                                            Hejsan .

Tänkte fråga er kunniga människor  om en Yamarin 4510 med 40 hk..  Tror ni att det är för klen snurra om man är 4-5 pers .i båten? Tacksam för alla svar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=2498

Max motor är 50 hk och det borde det nog vara om man skall vara 5 vuxna (som är max belastning) i båten om man skall komma iväg smidigt upp i planing. 3-4 pers kan nog 40 hk vara OK. Motorn får allt jobba rätt hårt på höga varv med 4-5 pers i en såpass liten båt med bara 40 hk. Bärigheten är ju trots allt begränsad hur bra skrovet än må vara (Yamarins skrov brukar vara mycket lättdrivna så det är säkert en båt som går bra i sjön). Men står du ut med trögt upp i planing med många ombord och högt motorvarv (=högre buller och högre bensinförbrukning) så kommer säkert 40 hk att funka.

/Bo

 



Senast ändrad av bossee | 07 augusti 2009 | 20:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det svaret. Ni är ju kanonbra på att svara snabbt o bra ! Är mycket tacksam...Kanske ska förtydliga mig lite och säga att det är 2 vuxna o max 3 barn ..äldsta upp till tonåren som ska åka med...och sen glömde jag o fråga om Yamaha motorerna (40 hk..årgång -98)är bra  eller om det är något som man se upp för lite extra ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg hade en 4730 med en F50 förut. Båtarna väger lika mycket ungefär och jag skulle absolut inte rekommendera mindre motor än 50hk om ni är några stycken som ska åka, samt kanske åka vattenskidor etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

2 vuxna och 3 barn - enklast är att du tar med allihop till säljaren och provkör i vattnet med just den lasten så ser du hur det funkar. Du bör ju i vilket fall som helst provköra så då är det ju lika bra att slå två flugor i en smäll. Men tänk på att viktfördelningen kan ha rätt stor betydelse i en såpass liten båt t ex när nu skall accelerera iväg kan nån behöva sitta allra längst fram så att fören/nosen hålls nere mer, och väl uppe i planing kanske den personen får sätta sig i mitten eller nåt sånt. Även motorns elektriska trim måste man ju jobba med aktivt - trimma in motorn mot akterspegeln max innan ni drar på och väl uppe i planing så trimmar ni ut vinkeln så båten går så lätt som möjligt. I motsjö trimma in vinkeln så fören skär genom vågorna, i medvind trimma ut lite så båten ej dyker in i nästkommande våg.
Aktiv körning med andra ord.

Yamaha 40 2-takt 1998 - ja det är en bra motor.

Se upp med lite extra:

* Att båten ej gått på grund så den lappats och lagats i botten.
* Att motorns växelhus ej varit i nåt grund (leta efter hack och andra märken).
* Propellern hel och balanserad (ger annars vibrationer som förr el senare tar död på lagren i växelhuset).
* Ej vatten i växelhusets olja - kan då vara läckage från tätningen runt propelleraxeln till exempel. Oljan blir gräddvit i så fall - kollas efter en provtur.
* Impeller (vattenpump) bytt, bör bytas ca vart 3:e år ungefär.
* Servicehistorik på motorn - den skall ju ha servats varje höst innan man ställt undan den för vintern (kolla ev stämpel i serviceboken, kvitton på inköp av delar osv).
* Kolla vid provkörning att motorn varvar med 1-2 pers ombord nära det av tillverkaren (se handboken) max rekommanderade motorvarvtalet på fullgas. OM inte den varvar tillräckligt (eller för mycket) kan fel propeller sitta på med för mycket el för lite stigning. Men tänk på att om ni ofta skall åka 2 vuxna 3 barn så kan det vara bra att ha en propeller med aningens mindre stigning på propellern så den orkar dra ordentligt i accelerationsfasen.
Kolla att motorn går stadigt på tomgång och ej tvekar vid gaspådrag. Att den är lättstartad kall som varm.
* Övrigt: Kolla att dödmansgreppet funkar dvs dra ur snöret när motorn går så skall den stanna. Kolla att gas/växelreglaget går lätt och fint. Kolla att styrningen går lätt och fint - kolla att båten går rakt på marchfart (man kan justera den lilla fenan på undersidan av antiventilationplattan vid behov så den går rakt).
* Kolla att instrumenten fungerar (som varvräknare, hastighetsmätare, om det finns monterat).

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt  : Stort tack för alla snabba och bra svar man får.   I Veckan åkte jag och hämtade min Yamarin 4510...Gick suveränt vid provkörningen och var som sagt i toppskick ,både skrov och motormässigt.  Har gått ca . 50 timmar på 11 år .Så i helgen får man ut och åka.

Ha det bra  :  // Morns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja väcka liv i den här gamla tråden eftersom jag blivit erbjuden en 4510 med just den här 40hk motorn.
Min spontana reaktion är att 40hk är på tok för lite då båten väger 370kg, men enligt Yamarin är ju rekommendationen 20-50hk så hur är det? Någon som har erfarenhet av den här konfigurationen.
Enligt säljaren så ska båten göra ca 23 knop med två personer i och det är ju inte mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...