coppertail 285 Postad 7 Augusti , 2009 Hej! Jag har kommit till insikt om att vi är i behov av en mer passande propeller till vår stugpendlarbåt. Som det är nu är marschfart och toppfart ungefär detsamma. Dvs, maskin varvar ur hur lätt somhelst. Men, hur kan man öka stigningen på propellern samtidigt som man försämrar accelerationen så lite som möjligt. Båten ifråga är en bärplansbåt, dvs, det går tungt i depacementfart för att sedan när båten väl kommit upp, gå jättelätt. Hur går teorierna? Diameter kontra stigning? Antal blad? Stålpropeller? Duopropp? Maskinellt är det en Volvo Penta PRO40 turbodiesel med 280 drev. Propeller nu är en 14x21. Halvsliten alupropeller. Har fått låna en (lika sliten) 14x25 för provkörning och marschfarten höjdes ju betydligt, men maskin varvar ur precis lika lätt, samtidigt som det blev märkbart trögare att komma upp på bärplanen. Inte lätt dethär,,,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 11 Augusti , 2009 Om jag frågar såhär då,,, 1. Vad är vitsen med stålpropeller? Kan det ge bättre acceleration än alupropeller? 2. Duopropp, vad är största fördelen med det? Kan det vara ngt, på ett bärplan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 13 Augusti , 2009 Ingen som har ens en vag aning om det kan löna sig med stålpropeller eller dp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iskall 0 Postad 13 Augusti , 2009 Konstigt att du inte fått några svar. För att reda ut några av dina funderingar: Dupropp är alltså två motroterande propellrar på samma axel. Fördelarna är bland mindre risk för kavitation och att du slipper en roterande propellers sidledssträvan. Självklart ger det också bättre grepp vid acceleration, men greppet är ju inte ditt problem. Stålpropeller sviktar mindre (ibland inte alls) än en alupropeller. Detta kan förbättra accelerationen. Kan vara svårt att hitta stålpropellrar till äldre VP-drev. En annan nackdel är att en stålpropeller inte ger med sig vid grundkänning, vilket gör att drev/axel skadas i större utsträckning. Förenklat kan man säga att ju fler blad du har, desto med grepp, men sämre fart. Du ska nog hålla dig till trebladigt. Beroende på användningen av båten skulle jag försökt hitta den propeller som gör att jag kommer upp på bärplanen precis. I och med att båten går så mycket lättare när den väl kommit upp så behöver du en hög stigning där. Hur fort går båten, och vid vilket varvtal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 13 Augusti , 2009 Hej, det brukar väl vara så att om man ökar stigningen bör man minska diametrn något för att få mindre motstånd i vattnet. Motorn ska ju orka nå maxvarv men inte mer med rätt propeller. Det gäller ju att bestämma sig för en lämplig last också, då man vill att båten ska gå bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 13 Augusti , 2009 Tack! Låter som att jag kan jaga ikapp en stålpropeller med snäppet större stigning än motsvarande aluprop,? Grundstötning är ett smärre problem, man lär knappast överleva smällen ändå när bärplanen tar tvärstopp mot grundet. Idag toppar båten max 30 knop med 14x21, men då snackar vi tokvarvning. Som marschvarvtal brukar vi ligga på 3000 - 3200 rpm, vilket ger knappa 25 knop. med 25 jag fick låna kunde vi gå neråt 2600 rpm, med bibehållen marschfart. Bra mycket bekvämare. Problemet är ju att båttypen är ganska känslig för beväxning på bärplanen, så lite marginal på accet vill jag nog ha. Annars blir den en övermotoriserad snipa på höstkanten. 14x26 i stål ska jag leta efter. Hoppas det finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser