Ilfan 0 Postad 7 Augusti , 2009 Hallå Detta är första gången som jag har en motorbåt med en utombordare (30 HK Selva 2T) och då ska den förstås servas snart och vinterkonserveras även.Har aldrig gjort detta innan och då är frågan hur vet jag vilken olja man ska använda samt mängden. Motorn är 3 år gammal. Hur ser man om impellern är OK. När det gäller vinterkonservering skulle jag uppskatta om någon kan berätta om hur man går till väga, vad för utrustning man behöver etc. Skulle uppskatta väldigt mycket ett nogrann beskrivning eftersom jag är novis när det gäller marina motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ilfan 0 Postad 8 Augusti , 2009 INGEN, GUD VAD HJÄLPSAMMA NI ÄR....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 8 Augusti , 2009 Om du skriver konservera utombordare i den orangea sökrutan högst uppe till höger, så får du läsning så att det räcker till nästa års konservering. Att skrika på forumet är bara dumt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 8 Augusti , 2009 Senaste numret av Praktiskt båtägande har en lång artikel med tillhörande bildserie som behandlar ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 9 Augusti , 2009 Finns rätt många sätt att konservera på. Enklast för din motor är nog bara en balja med glykol, ställa drevet i baljan så vattenintaget ligger under glykolvattnet i baljan. Kör motorn varm. * Byt impeller då denna kostar inte många kronor. * Byt drevoljan i drevet, se manualen hur det enklast gör. * Tvätta och gör rent, spraya på siliconspray på motorn för att förhindra korrison. * Häll en skvätt olja i varje cylinder, byt tändstift till våren. Spara glykolen du hade i baljan till nästa år, den kan du återanvända till nästa konservering. Så spar du pengar och miljö. Fungerade alltid på min 2-taktare jag en gång i tiden. mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 9 Augusti , 2009 Varför in i hela friden kör du en 2-taktare i glykol??? Det är ju totalt meningslöst, iom att allt vatten rinner ur motorn, när den tas upp ur vattnet. Till trådis: Iom att du bara har en 30-hästare, som inte väger överdrivet många kg, så skulle jag plocka lös motorn och förvara den i ditt varmförråd över vintern. Men sedan, är det bara att göra enligt en vinterkonserveringsguide. Skippa dock Alf i sils, variant, då den är poänglös på en 2-takts utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 9 Augusti , 2009 Glykol brukar man använda om det finns risk för fickor där vatten kan stanna kvar och det kanske viktigaste, för rostskyddets skull. Alternativt när det gäller tvåtaktare av äldre modellen, lämna in den till återvinningen. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_VP250 0 Postad 9 Augusti , 2009 Inte alla som har råd med en ny 4taktare. Vi vanliga knegare vill med ut på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser