Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Ilfan

Vinterkonservering av 2T

Rekommendera Poster

 

Hallå

Detta är första gången som jag har en motorbåt med en utombordare (30 HK Selva 2T) och då ska den förstås servas snart och vinterkonserveras även.Har aldrig gjort detta innan och då är frågan hur vet jag vilken olja man ska använda samt mängden. Motorn är 3 år gammal. Hur ser man om impellern är OK.

När det gäller vinterkonservering skulle jag uppskatta om någon kan berätta om hur man går till väga, vad för utrustning man behöver etc.

Skulle uppskatta väldigt mycket ett nogrann beskrivning eftersom jag är novis när det gäller marina motorer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skriver konservera utombordare i den orangea sökrutan högst uppe till höger, så får du läsning så att det räcker till nästa års konservering.  Att skrika på forumet är bara dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste numret av Praktiskt båtägande har en lång artikel med tillhörande bildserie som behandlar ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns rätt många sätt att konservera på.

Enklast för din motor är nog bara en balja med glykol, ställa drevet i baljan så vattenintaget ligger under glykolvattnet i baljan. Kör motorn varm.

* Byt impeller då denna kostar inte många kronor.
* Byt drevoljan i drevet, se manualen hur det enklast gör.
* Tvätta och gör rent, spraya på siliconspray på motorn för att förhindra korrison.
* Häll en skvätt olja i varje cylinder, byt tändstift till våren.

Spara glykolen du hade i baljan till nästa år, den kan du återanvända till nästa konservering. Så spar du pengar och miljö.

Fungerade alltid på min  2-taktare jag en gång i tiden.

mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför in i hela friden kör du en 2-taktare i glykol??? Det är ju totalt meningslöst, iom att allt vatten rinner ur motorn, när den tas upp ur vattnet.

Till trådis:

Iom att du bara har en 30-hästare, som inte väger överdrivet många kg, så skulle jag plocka lös motorn och förvara den i ditt varmförråd över vintern. Men sedan, är det bara att göra enligt en vinterkonserveringsguide. Skippa dock Alf i sils, variant, då den är poänglös på en 2-takts utombordare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol brukar man använda om det finns risk för fickor där vatten kan stanna kvar och det kanske viktigaste, för rostskyddets skull.

 

Alternativt när det gäller tvåtaktare av äldre modellen, lämna in den till återvinningen.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...