Carl_Axel 4 Postad 7 Augusti , 2009 Vaknar 04.20 en lördagsmorgon i båten i Lomma hamn. Ett gäng berusade ynglingar klampar runt på båten, har lossat förtöjningarna och öppnat luckorna – sannolikt för att krypa ner. Jagar iväg ynglingarna, får in båten till kaj igen och hämtar mina förtöjningar. En halvtimme senare kommer två stycken tillbaka och den ene hotar med att sänka min båt ”om jag inte plockar fram hans plånbok” som han uppenbarligen tappat i fyllan. Hustrun blir skrämd över hotet och själv räds jag att jag skall få en gatsten genom vindrutorna då stället fortfarande är en byggarbetsplats. Efter viss palaver får jag en andra gång iväg ynglingarna som nu får tag i en cykel som snabbt kastas ut i hamnbassängen, en sparkcykel likaså och Lomma kommuns räddningsutrustning. Ringer polisen som snabbt är på plats och efter mitt signalement griper ynglingarna. Gör anmälan om egenmäktigt förfarande, olaga hot och skadegörelse. Döm om min förvåning då kopia på anmälan kommer – ingenting om olaga hot, inget om skadegörelse och en bagatellisering av att man varit ombord på båten och försökt stjäla den. Ynglingarna är i anmälan med namn skrivna som vittnen! Ringer polisen och gör ett tillägg om olaga hot och skadegörelse. Så fjorton dagar senare kommer beslut från polisen att saken är nedlagd då efterforskningar inte lett någonstans. Detta trots att ynglingarna greps, namnen på dem är kända och jag och min fru är vittnen. Kan ett ärende vara mer klockrent? Vad är det för signal samhället skickar ut till ungdomarna – bär er åt hur fan ni vill, hota och förstör, ingenting händer ändå. Med en sådan poliskår lovar jag att nästa gång det inträffar skall jag i stället ge huntingarna ett rejält kok stryk. Vågar jag gissa att polisen då kommer att agera kraftfullt – mot mig. Fy fan! Carl-Axel Roslund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Augusti , 2009 Man kan bara skämmas över sakernas ordning. Men jag kan lova dig att ifall det kommer någon eller några och lossar min förtöjningar eller klampar på vår båt så kommer de inte gå på ett tag. Sedan får det bli som det blir. grr/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 Augusti , 2009 Låter ju inte klokt! men det är som du säger skulle du bonka på dom så skulle du garanterat åka på misshandelsåtal eller liknande. kan man överklaga något sådant eller hur funkar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 Augusti , 2009 ett nödbloss i skrevet så är dom nog inte så sugna på att komma ombord igen ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 7 Augusti , 2009 Ja, vad ska man säga?! Vet inte vilkas agernade som är värst, skitungarnas eller polisens... Dessvärre så är det tydligen så samhället fungerar numera. Vissa saker som man kan se som småtjaffs läggs det allt på medans de verkligen brotten knappt utreds eller ger minimala straff. Har personligen noll tilltro till det svenska rättssystemet. Ska brotten redas ut börjar jag allt mer tro att man får ta itu med det själv. Spö så de inte kan varken gå eller så på ett par veckor lär nog avskräcka dem, kruxet e la att då är det plötlsigt man själv som är boven... Blev tidigare i år av med dörrlisterna på bilen. När jag anmälde detta och han i andra ändan luren såg vad det var för bil så fick jag ungefär följande svar. -Det är vanligt att de själ de listerna på dessa bilar, nog något du får räkna med! Blev tvärförbannad och skällde ut han så det stod härliga till. Ska väl ändå få ha precis vad jag vill för saker utan att någon annan ska ge sig på dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Augusti , 2009 Rent ut sagt för djävligt. Har en liknande tråd, men då om kustbevakningen. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=300997 Senast ändrad av Terrafobica | 07 augusti 2009 | 13:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 7 Augusti , 2009 Sverige! Ja, det är synd om dom och botten vill vi inte ens tänka på. När är den nådd tro? Nej värre lär det bli i framtiden, men vem bryr sig? Eller vem vågar göra något åt det? Oavsett vilket parti man röstar på eller har sympati för, så är varje man sig själv närmast. Se vem som helst i någon politisk ställning. Så är det och så kommer det att förbli. Fruktansvärt.....! Inte förrän f*#/%!?) är redo att jobba för människorna i vårt land, kommer det bara att bli sämre och inte minst på sjön. Kanske det ska till ett krig för att få tillbaka tron på mänskligheten? Ja då blir det inte f*¤/%!?) som kommer att utkämpa det. Utan du och jag. För att man ska kunna vara viktig och klippa bandet till något jävla monument.? Fy fan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser