Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
JohanNilsson

OMC Cobra Startar inte när den är varm.

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle verkligen behöva lite hjälp.

Jag har en OMC Cobra V8 5,0L och den stratar hur bra som helst när den är kall, men när jag skört ett tag och slår av den, så kan jag inte starta den förrän den blir kall. Den verkar som den inte tänder när den är varm.

Hoppas någon kanske kan hjälpa mig.

Tack på förhand

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,kolla tändspolen,prova byta den,dom brukar få den tendensen om den är dålig,låna en begangnad du märker direkt om det är den

Senast ändrad av Gusta | 07 augusti 2009 | 01:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att koppla bort choken (spärra spjället med t ex ett buntband) - ofta surar motorn om den får full choke när den är varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett liknande problem på min i våras. Den gick inte ordentligt på fulla varv (på låga varv spann den som en katt) och kunde vara väldigt svår att få igång när den var varm.

Det visade sig vara två olika problem. Att den gick ojämt på höga varv berodde på dålig tändspole och att den inte strtade när den var varm berodde på att ESA modulen lämnade på av någon anledning.

Har nu bytt tändspole (skruvade en ur grannens skrotade Nissan i väntan på en ny) och ESA modul och den går som den skall.

Alltså, prova byt tändspole, och ryck ut stöpseln till ESA modulen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag råkade ut för samma sak härom dagen, stängde av motorn, och efter ca 15 minuter när jag skulle starta gick den inte igång. Efter att jag väntat ytterligare ca 10 min gick den igång till slut.

När jag lite senare låg och puttrade ca 10 min, och sedan gasade på, gick inte båten att plana, motorn lät illa, men gick hur bra som helst på låga varv. Kan det vara samma problem som ni beskrivit tro?

/rool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ursäkta att jag inte tackade för hjälpen i höstas!

Det var tännspolen som var dålig. Jag bytte den och sen gick den bra. Bytte även batteri till ett med 110amp så nu fungerar allt kanon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...