Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Ballad_kopian

MÖRE 30. tips på alternativ på däcks halkmönstret?

Rekommendera Poster

Tjena allihopa.

håller på med däcket på mitt projekt. håller på slipar och polerar upp överbyggnad m.m.

planen var att göra eget halkmösnter med hjälp av korthårig roller och maskera upp var nånstans man vill ha det.   tänkte använda den gelcoaten som blev över vid omlackeringen av båten. sen blanda i microballonger/mjöl för att  få rätt konstistens.

men jag vet inte om gelcoaten räcker till hela däcket plus rufftaket. plus att där jag står nu är det lite djur o skit som ramlar ner från taket ovan i lokalen.  fördelen med att göra halkmönstret själv är att det är gratis.  det är en stor fördel.

men jag har börjat fundera på såndär halkmatta  istället.  sån där som långseglare har och många kappseglingsbåtar har.   den finns  i några olika kulörer   och är kanske 3mm tjock eller nåt.  limmas fast  med nåt lim.skall tydligen vara skön att gå på och med skit bra grepp

det jag undrar är hur bra den håller, släpper den inte i kanter m,m ?  är det svårt att  skära till och limma dit?  det blir ju många bitar som man har en lång böj på utefter reling m.m.

finns det nåt annat  förslag?

har kollat på fejk teak. nån slags  plast som går att slipa och ser ut som teak. väldigt halk säker och tål mkt. nackdelen är att den är dyr och att den är fejk. men miljövänlig kanske.

ha ni några tips eller erfarnheter av förslagen jag räknat upp?  så är jag jätte tacksam

mvh Johannes

post-26564-1394236048,8024_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

undrar angående halkmattan. hur gör man när man fäster beslag ?  passar man mattan runt varenda  grej. eller sätter man beslagen ovanpå. typ som grabbräcke m.m?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mattan du far efter är en treadmaster.
Jag vet att Eilean kan en hel del om sådana mattor.

Billigast och i mina ögon ett av det snyggaste alternativen torde vara att måla däcket med någon form av halkskyddspulver iblandat i färgen. Ljusgrått är en riktigt snygg och praktisk färg på däck tycker jag.

Fejkteak har jag personligen inte mycket till övers för.
Gillar inte fejk, tycker plast ska se ut som plast och teak som teak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej treadmaster  ska kolla upp det. .

jag har faktiskt massor av grå topcoat över. kan ju göra halkmönster av det?. vet inte om jag är sugen på halksskydds puplver i färgen.   har sett båtar med typ sand i färgen.  vet inte riktigt.

har aldrig tänkt på att man kan ha en annan kulör på dom ytorna som man vill ha halkskyddade.

håller med dej om fejk teaken .  många fördelar har den men den är ändå fejk liksom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Johannes,

det är verkligen ett fantastiskt jobb du gör på Mören och det är spännande att följa utvecklingen.

Jag stod inför samma beslut som dig för ett par år sedan med däcket.

Jag kollade på målning, kork, faketeak och matta.

Personligen tycker jag att treadmaster är riktigt fult och verkar blekna. Jag valde samma matta som ligger på Dehlerbåtarna och som kallas TBS som jag köpte från italnordic.se.

Vi är grymt nöjda med mattan. Den är mjuk och skön att gå på den har ett otroligt grepp och den isolerar en del ljud. Jag kunde inte lägga den själv eftersom jag bor alltför långt ifrån båten. Men den lades i Sika (tror jag, italnordic vet ju vad du ska ha) och sedan  kavlades luften ut med brödkavel. Tydligen ett skapligt jobb. Vi får otroligt många kommentarer om däcket som inte har visat några tendenser till att släppa.

Vi lade mattan efter de gamla halkskyddsmönstren, Inga skarvbitar utan större sjok. Det var sedan enkelt att skära bort där beslag skulle sitta.

Lycka till

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej. tack för ett bra svar. kollade upp treadmaster mattan. och det blir inget med det  med dom priserna ca 1000kr kvadraten ,

skall kolla upp TBS mattan. bor ju i närheten av ital nordic.   men just nu lutar det åt att göra halkmönstret själv med roller.  trodde inte domn var så dyra. hälften av dom pengarna per kvadrat hade varit mkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan också göra halkskydd genom att strö socker över det översta lagret. När färgen har torkat är det bara att spola bort sockret med vatten och kvar har du ett knotrigt halkskydd. Har inte gjort det själv men sett på någons båthemsida. Väldigt snyggt och billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

coolt föslag.

jag har  maskerat upp var exkt jag vill ha mitt halk skydd. och jag rollar det ,med topcoat. det blir billigast och enklast,. spände upp plast i taket som skydd mot skit.

tack för era tips o svar.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

såhär  blev det.  bäst resultat blev det när man gick ifrån 15min och sen rolla igen  då kom kraterna bättre  i halskyddet.  1liter topcoat  gick det åt och lite micro ballonger. kostnad  ca 70spänn kanske.  svårhets grad ca 2 på en 10skala  det var maskeringen som var lite pillig.

hoppas att skiten torkar nu bara. topcoaten är snart 1år gammal.

post-26564-1394236060,9697_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

alltså inte orginal form  men just kraterna. orginal gick halkmönstret över hela rufftaket och ner över rundningen   så det såg ut som en gammal träbåt s ruff tak.  tanken är att  göra lite  nyare utseende

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...