Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
PiJay

Expert sökes - bränsleproblem

Rekommendera Poster

Hej,

Var ute igår och åkte en sväng med frugan, när vi skulle hem började plötsligt motorn att sura när jag åkte i ca 15-20 knop. Till slut stannade motorn och det var inga problem att få igång den igen med startgasen på full gas, dock varvade motorn inte upp och minskade jag till minsta startgas stannade motorn vilket innebar att jag inte kunde köra någonstans... :-(.

Efter en stund chansade jag på att ta ut bränsleslangen från motorn eftersom jag inte är en hejare på motorer. Direkt efter startade jag och vips så fungerade allt igen, hela vägen hem.

Skruvade loss vad jag tror är bränslefiltret, en svart rund sak (5 mm tjock) med ett litet metallnät på insidan (5 cm i diameter) - precis efter ingången till motorn. Dock vågade jag inte ta bort nätet och rengöra med risken att inte få dit det igen (det såg dock fräscht ut).

Jag har en Johnson 75E HK från -86

Vad har jag för problem - snälla hjälp en landkrabba!

Mvh

PiJay

Senast ändrad av PiJay | 06 augusti 2009 | 14:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som igensatt bränslefilter eller trasig bensinpump. Testa om motorn går bättre när du pumpar på blåsan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Patrik,

Tack för ditt svar! Ja, men jag har som sagt kollat bränslefiltret, visst är det filtret som är i metall som jag beskriver ovan? Kan man köpa nytt sådant eller måste jag köpa hela kontakten.

Har bytt hela bränsleslangen idag och ska pröva ikväll om den går bättre. Jag hade ett glapp i kontakten mot tanken på ca 3 mm jämfört i motorn på max 1 mm - det kan ju vara detta.

Nej, det hjälper inte att pumpa på blåsan, det blir ingen skillnad alls - har testat. Är det lätt att byta bränslepump och vet du vad det kostar ungefär?

Tack för hjälpen så här långt!

/ Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm jag tro det du skruvade ner var luffiltret...bränslefiltret är en genomskyldig ( på min  iallafall) liten kopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja, du har helt rätt - det är förmodligen fel och enligt min handbok till motorn ska det också vara en genomskinlig kopp men jag saknar den!?? kan jag verkligen sakna den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som att du inte har satt dit bränsleslangen riktigt vilket leder till tjuvluft och dåligt bränsleflöde.

Det kan också vara så att du fått med skräp i tanken. Töm den isåfall helt och använd alltid tratt med filter när du fyller på bensin!

När du ändå tagit isär allt så försök att blåsa igenom slangar , anslutningar, filter och ventiler mm med tryckluft. Kolla så att du inte har vatten i tanken, K-sprit hjälper isåfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...