Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Swedive

Hur koppla VHF med GPS?

Rekommendera Poster

Jag har en VHF Icom421 och en Garmin GPSMap420. Dessa skall gå att koppla ihop med varandra, men hur? VHF´ en har en färdig kontakt som ser ut som den som sitter i högtalarsystem och liknande, GPS´ en har en kabelstam som förgrenar sig i olika lösa tåtar varav någon enligt anvisningarna skall passa att koppla till NMEA 1,2 osv... Finns det någon adapter eller får man helt enkelt skala av den färdiga stickkontakten från VHF och koppla in GPS´ en?

Tacksam för svar/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du får säkert göra som du redan har uppfattat, skala av den färdiga stickkontakten, eller skaffa en motdel som passar till VHF-ens färdiga kontackt och löda in dom två trådar till kontackten som är NMEA fråm GP-essen. Du hittar all information i dina manualer för apparaterna ! Tyvärr så finns det ingen kontackt-plugg-standard för detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Tack för svar, skall kolla vidare. Känns ju skönt om man slipper skala kabel. Känns automatiskt som om man gör något fel då. Som sagt, tack för svar.

Mvh/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs som sagt manualen först. I princip är det ganska enkelt, jag roade mig med detta i våras.

Lägg inte för mycket kraft för att undvika att skala kabel. Har du apparater av olika fabrikat är det troligen oundvikligt och heller inte särskilt svårt.

Observera att det du ska använda är NMEA 0183 i någon version, inte NMEA 2000 ifall din GPS också har stöd för detta. Står det bara NMEA så är det med största sannolikhet NMEA 0183.

Från GPS:en ska det finnas en kabel som heter NMEA out eller något liknande och en av de två trådarna från VHF:en är NMEA in. Dessa ska då kopplas ihop. Den andra kabeln från VHF:en är minus; heter troligen NMEA ground NMEA negative eller något sådant. Ska kopplas ihop med sin motsvarighet från GPS:en. Det kan också vara så att det inte finns någon särskild NMEA minus utan att man ska använda den vanliga minus från batteriet, så var det i min installation.

Sen är det troligt att du ska in i GPS:ens meny och aktivera NMEA out.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...