Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Gäst Madde

Alholmen 26

Rekommendera Poster

Gäst Madde

Hej! Har precis köpt vår första båt, en Alholmen 26 som verkar jättefin och bra. Är det ngn som vet lite mer om denna båttyp eller har en egen? Skulle vara kul med lite tips och erfarenheter...

post-0-1394234286,9683_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenth

Hej ! Har sedan 1989 också en Ali Alholmen 26 som hela namnet är. Vad jag vet lär det vara ett varv utanför Norrköping som byggde båtarna. Skrovet och alla plastdetaljer i överbyggnaden kommer från Alicraft i Norge (därav Ali i namnet). Det finns faktiskt en Alicraft 26 men den har inget doghouse (tak över styrplatsen) utan bara vindrutor med aluminiumram. Har sett att Alholmen 26 finns med två olika varianter på inramning av ruffönstren. Vi har aluminiumramar vilket gör fönstren kantiga och lite större. Motorn i våran är en Penta AQ170/250 vilket inte gör den till en racermaskin men med 4 vuxna marchar man 16-17 knop och ensam med vinden i ryggen toppar vi 22 knop. Soppa går det åt ca 1,6 - 1,8 liter / distansminut. Funderade att byta till en V8 för att få lite billigare och bättre tillgång till reservdelar men fick tag i en spritt ny bytesmotor av samma typ som den gamla vilket gjorde det hela lätt och enkelt. Inga andra generella tips annat än att det är mycket båt för pengarna. Kvaliten på träarbetena kunde vara bättre och upplevs lite hemsnickrat ibland men vad får man för de pengarna om man ser sig omkring. Jag (186 cm) upplever kojerna i förpiken som korta och planerar ( i ca 10 år nu) att förlänga styrbordskojen lite genom att såga ur skottet och dra ut kojen lite över soffan. Men, men, har ett gammalt hus också så det får nog vänta. Lycka till med er båt, ni kommer nog inte ångra er.

post-0-1394234291,3859_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Vi har nu varit ute med båten i drygt två veckor och är också mkt nöjda. Har dock lite problem med att växelreglaget är lite för känsligt när vi lägger till då motorn kan dö ifall man är för försiktig. I övrigt går båten bra. Vi har en V8 260 Hk OMC. Den verkar dra en hel del. Båten har legat still hela säsongen så den är ordentligt beväxt. Hoppas att bensinförbrukningen ska bli mindre sedan när vi fixar detta till vårrustningen. Tycker att vi fått mycket båt för pengarna. Har inte sett någon båt för under 100 tusen med all dessa tillbehör. Bo på båten för mig och min man är ju inga problem. Har du möjligen några interiörbilder som man kan få ta del av? /madde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Vi har köpt en Ali Alholmen -72 med en 270hk Tingbrand (V8) med 280 dp. Den är färdigbyggd på Bråvikens varv i Norrköping. Jag kan mejla några bilder på den om du vill. Mvh Michael

post-1223-1394234292,8062_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Det vore jättekul. Min mailadress är madeleine@marjasin.se Av bilden att dömma ser den jättefin ut. H Maddis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jörgen Carlswärd

Hej ! Lurar också på en Ali Alholmen -72. Jag bor i Tranås och får alltid åka många mil för att titta. Kan inte jag också få ta del av bilderna Maddis eller Storo. carlas72@hotmail.com //Carla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Bilder på vår båt finns på www.marjasin.se/batjakt/alholmen26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Carla

Tusen tack Maddis för länken. Mvh Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kenth

Hej igen! Kul att det har dykt in mer svar. Har inga bra interiörbilder men kan ju försöka ta några. Vår inredning är mycket lik Maddes. Vår båt lär vara en 71'a. Angående problemet med V8'an som tjuvstannar när man växlar försiktigt så har en del (Mercruiser bl a) en kontakt som fimpar tändningen just när växeln läggs i för att ge en mjukare växling och spara drevet. Om den är feljusterad lär det krångla som du beskriver. Har aldrig sett det i verkligheten så jag har inga fler detaljer. Ha det /Kentha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nu är båten sjösatt. Tänkte höra om någon fler har skaffat sig en Ali Alholmen 26. Hon är ju inte så jättevanlig? /Madde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Införskaffade i vintras en Ali-Alholmen 26. Håller nu på att upp rusta den inför sommaren. Det finns en hel del att göra på den men det största arbetet är slipning av trä. Annars verkar den vara i ganska bra skick, motor och drev är nyrenoverade, kapellet är nytt. Skrovet behöver en omgång rubbing och vax. Siktar på att färdigställa utsidan i år och börja med insidan nästa säsong. Båten ska ligga i Storsjön-Jämtland. Jag ska ta lite bilder på den när den kommer i sjön. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Madeleine

Hej! Grattis till en bra båt! Vi har oxå mkt sliparbete på träinredningen att pyssla med. har börjat lite lätt med grabbräckena utanpå båten för att sedan jobba oss innåt. Får man fråga vad du gett för båten och vilken årsmodell det är? /Maddis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Båten är från runt 1970. Är inte riktigt säker. Rutorna är utav den mindre typen utan aluminium profil. Köpte den på exekutiv auktion i vintras för 70000kr inklusive en fin Benderup trailer. Tror att jag gjorde en bra affär. Om någon har bilder på Ali-Alholmen på intreörer etc tar jag gärna mot dessa. Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ang växelproblemet kan vi nu säga att det har löst sig. Vi var nog inte riktigt bestämda när vi växlade. Vi har också bytt tändsystem iår och båten har inte stannat en enda gång. /Maddis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...