Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
edvin333

Vattentank = deformationszon

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag funderar på att plasta upp en kraftig skrovfast vattentank i förpiken. Detta borde ju fungera som ett vattenfast skott. Om jag skulle segla på någonting som flyter omkring så är ju det värsta som kan hända att fäskvattnet rinner ut i havet.Tanken är att tanken :) skulle vara lika hög som bäddarna alltså ca 30 cm över vattenlinjen och gå bak till första skottet mot toaletten.

Vad tror ni om detta. Finns det båtar som är konstruerade från början. Naktdelar. Billig livförsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastsmaken är inte trevlig, föäreslår en rostfri tank istället. Malla upp först av papp och tejp, lämna sen till svetsverkstad för prisuppgift.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var ju liksom inte det som var grejen... läs inlägget igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattentäta skott fungerar bevisligen sedan länge så iden är både realistisk och genomförbar, man kan låta tillverka en måttanpassad sådan där vattensäck att ha inne i tanken så vattnet inte smakar styren.

Man kan diskutera hur ofta långseglare verkligen seglar på föremål ute till havs som är så stora och hådra att dom slår hål på båten, man måste ju ha lite fart vid tillfället också om det skall hända något. Det verkar inte vimla av tappade containrar fulla med nike air skor som flyter precis i ytan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att se till att man har en deformationszon kan inte vara fel. Oavsett hur stor eller liten risken är att man seglar på något.

Vad gäller vattentanken i plast, inga problem. Vår vattentank är i plast och vi har inte någon vattenpåse. Vattnet varken smakar eller luktar plast! Vi köpte visserligen båten begagnad men om det hade varit problem med plast lukt/smak hade inte varvet tillverkat ca 600 båtar med samma vattentanks lösning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar säkert, men felet med iden är att man skall undvika att ha tunga saker i för och akterskepp. Allt som är tungt skall koncentreras till centrum på båten. Här faller ju iden med vatten i tanken, men du kan väl stuva något lätt i den i stället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten monsun31 har orginal en lös vattentank på 150 l i fören så jag antar att enderlein har haft med det i beräkningarna :)



Senast ändrad av edvin333 | 09 augusti 2009 | 22:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå skall förvara massa vatten i förskeppet är det naturligtvis ingen nackdel att dessutom göra tanken som ett kollisionsskott.
Men även om konstruktören har räknat med den vikten är det naturligtvis ändå en nackdel att tynga ner ändskeppen, särskilt vid havssegling. Undvik det och lägg alla stora vikter där de hör hemma, långt ner och mitt i båten.

Man kan ju tänka sig att göra själva utrymmet under förpikskojerna vattentäta ändå, med luckor under dynorna som är täta. Och sedan använda utrymmet för stuv av lättare saker som kanske inte behöver nås dagligen.

Ang. tankar i plast - jag har integrerade glasfibertankar i min båt och har inga som helst problem, vare sig med smak av styren eller något annat.
Men det är naturligtvis viktigt att glasfibern får härda ut ordentligt och man bör nog kolla upp möjligheterna att behandla insidan med något godkänt för livsmedel. Jag har för mig att det skall finnas epoxykvalitet avsedd för ändamålet.

Angående risken att segla på något finns den ju och är högst reell, om en liten. Flera båtar försvinner faktiskt spårlöst årligen och man kan ju naturligtvis bara spekulera i vad som egentligen hände. Tyvärr flyter ju de flesta containers, inte bara de med jympaskor. Och träffar man oturligt på ett vasst hörn eller kant är glasfiber inte mycket att förlita sig på.
Och det är inte bara containers som är farliga, det kan vara frysboxar eller trästockar.



Senast ändrad av Eilean | 10 augusti 2009 | 15:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att en deformationszon ska funka måste den kunna deformeras. dvs pressas i hop och därmed ta upp kraft. Glafiber är i motsats till plåten i en bil ett hårt material som brister när et utsätts för en kraft.  å andra sidan, vatten täta skott är ju något som gör en båt säkrare,


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...