Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
dymo

Vilken vinkel ska jag ha motorn mot akterspegeln?

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle sätta på motorn idag och har glömt vilken vinkel motorn ska vara i. Från akterspegelns över kan ner till kölen är båtn vinklad inåt kanske 10 grader se bild. Ska motorn ligga längs med akterspegeln fast den lutar inåt eller ska man ha den från akterspegelns topp i 90 grader. Se bild A eller B? Sen kan jag inte få ut sprinten som man ändrar vinkel med på motorn. Den har rostat fast. Har försökt med 556 och knackat men den går inte loss. Några iddeer

post-20338-1394236048,0506_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga men. Har du den emot akterspegeln kommer den plana snabbast men sen kommer den antagligen proga i vattnet. Längst ut kommer den plana senare med gå bättre på plan. Därför är trim o tilt bra att ha på vissa båtar. Du får försöka få ur pinnen och prova dig fram med båten i vattnet.

Spruta på 5-56 under en dag och knacka lite då och då så borde den släppa. Vad har du för motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 30 hk evinrude. Jag får ej ut sprinten har hållt på i 4 timmar att spruta 556 knacka  vrida med rörtång m.m. Vet ej vad jag ska göra. sitter fast på den sidan låsmekanismen är. Finns det inget annat medel eller trick???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nu sprinten har rostat fast.. är det inte troligt då att det var den inställningen du hade sist då..? Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köp en ny sprint och borra ut den befintliga och experimentera med vilken inställning som passar bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...