Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
impen

Flödesmätare - Installationshjälp sökes!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis fått min flödesmätare av märket Northstar Explorer F210.

Jag läser i manualen att den ska kopplas in på bränsleslangen efter bränslefiltret.

Jag har ingen slang mellan filet och förgasare utan ett rör. Kan jag ta bort röret och sätta dit en slang i stället?

Finns det någon som har några tips? På vad man bör tänka på osv?

Jättetacksam för hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Installerade själv en Navman 3100. Har kopparrör mellan filter och bränslepumpen. Kapade en bit av röret (inte med bågfil utan rörkapare) och satte flödesmätaren men bränsleslang i varje ände som jag anslöt till kopparrören. Trä på rejält med slang på kopparrören och dubbla slangklämmor. Har kört med det i tre säsonger och det fungerar fint.

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaret! Tog du loss röret när du gjorde ingreppet?

Vart ska givaren sitta? I vilken ordning sitter allt? Filter - Pump - Förgasare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Från tank: avstängningskran, bränslefilter/vattenavskiljare, flödesmätare, ev. en bit flexslang för att ta upp vibrationer från motorn innan bränslepumpen och sedan till förgasare.

Jag vet inte hur det ser ut hos dig men någonstans efter bränslefilter/vattenavskiljare innan bränslepumpen monterar Du flödesmätaren. Stäng av bränsleflödet med kranen, tappa ur bensinen ur vattenavskiljaren, ta en röravskärare (se bild) och ta av 20-30 cm av det fasta röret och installera flödesmätaren där istället. Tänk bara på att vända flödesmätaren rätt, sitter förmodligen pilar i flödesriktningen. Du ska inte såga eller fila av bränsleröret för då kan det komma metallspån i systemet och eftersom Du inte har ett filter före förgasaren så kan de bli bekymmer. En röravskärare ger inget metallspån. //Tomas

post-10005711-1394236048,8902_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tomas!

Tack för svaret!

På min båt ser det ut såhär: Tank - kran - pump - filter - förgasare. Jag har inget förfilter.

Kan jag plocka bort röret helt och hållet och ersätta det med slang istället? Blit mycket lättare för mig eftersom konstruktionen är så konstig på min båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också i startgroparna för inköp av en F210. Dock har jag trycktank men tänkte sätta dit ett extra filter direkt efter trycktanken och sedan givaren och till sist motorn.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan säkert ersätta det fasta röret med en slang istället. Noga bara att det är en bränsleslang och att alla eventuella genomföringar är väl skyddade mot slitningar/skavningar på slangen. Jag är faktiskt lite osäker på om det spelar någon roll om man sätter flödesmätaren direkt efter tanken/kranen. Logiskt sett så är det väl alltid bra att få ut så rent bränsle som möjligt innan diverse pumpar, mätare förgasare och annat.

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det vågar jag inte! Jag har förstått att ifall det kommer smuts i så förstörs turbinen.

Slangen har jag köpt på biltema avsedd som bränsleslang till bil. Jag får hålla uppsikt över den så att den inte spricker, eller tar skada.

Mvh Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Jag har en flödesmätare till min lowrance-plotter. Satte in den före filtret. Kör andra säsongen nu o de funkar klockrent. Att de står efter filtret i manualen är bara för att tillverkaren ska ha fri rygg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...