Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Baloba

Tvåkomponent på enkomponent

Rekommendera Poster

Hej

Min båt är målad plastbåt. Lacken har börjat krackelera och resa sig, provade med att tejpa fast gladpack med en trasa med lösningsmedel för tvåkomponentfärg och då reser den sig efter ett par dar. Verkar alltså som om det är målat med enkomponentfärg ovanpå tvåkomponent? Vad är ert råd? Är det nedslipning av enkomponentlagret som gäller eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har tre alternativ.
Antingen att ta bort den gamla färgen och måla med tvåkomponentsfärg, att ta bort färgen och försöka polera upp gelcoaten samt att måla om båten med enkomponentsfärg.

Personligen skulle jag satsa på första alternativet om du är noggrann. Du kan använda färgborttagningsmedel och sedan tejpa en byggplast över för bättre effekt. Sedan är det skrapa som gäller efterföljt av slipning, tvättning och sedan spackling och lackning. Alternativt är det ju slipning som gäller, mn det är tungt arbete, även med en bra maskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tvåkomponent färg på enkomponet är ej att rekomendera. vad jag förstår så har du redan testat?

Finns vissa regler för färg att ta hänsyn till.

1) Enkomponent på enkomponet är inga problem

2) Tvåkomponent på tvåkomponent heller inga problem

3) Enkomponent på tvåkomponent är heller inga problem

4) Tvåkomponent på enkomponent är inte att rekomendera då just krakulering oftast uppstår.

Mitt råd till dej är att köra enkomponent igen och välj då en billack som fungerar precis lika bra på båtar som på bilar. Jag har målat ett x-antal båtar med billack och inte fått några klagomål än men för säkerhets skull kolla med din lokala billackerare.

Ps. bilacken är billigare än båtlacken

// Pejo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu för  tiden är jag lite tveksam men för ett par år sen fanns det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...