Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
O3car

Trolla med en Mariner 75 hk, 4-takt, -00?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är en nybliven ägare till en Uttern 5412 med en 75 hk Mariner, fyrtakt från 00.
Nu när sommaren börjar gå mot sitt slut så börjar tankarna röra sig kring att ge sig ut och fiska.

Då kommer dyker ju det genast upp en hel del frågor i skallen.

1. Hur är det att trolla med en så stor motor som 75 hk?
    Både bränsleekonomin och hur motorn mår av det är ju sånt man ororar sig för.
  2. Sedan tycker jag att motorn går väldigt fort bara genom att ha växeln i.
    Hur kan man åtgärda detta utan att motorn ska bli svårstartad?

Någon som kan komma med synpunkter kring detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

1. Har bara en 50hk och jag har inte haft något problem med låga varv och lång tid. Det är ju trots allt en fyrtaktare och dom har inte för vana att sota igen, vad gäller bränsleekonomin borde den dra noll och ingening, eller i alla fall väldigt lite.

2. Vad är fort? Trolling brukar ju ske vid ca 2knop i bland långsammare. Skulle det gå för fort skulle jag välja att kasta i ett eller ett par drivankare. Mixtra med tomgången på motorn skulle jag inte ge mig på.

Mvh Gerhard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med drivankare har jag ingen erfarenhet av. Men efter att ha läst på lite så har jag förstått att det är vanligt att man använder det för just sådant här. Men det första jag ska göra är ju att ta reda på hur fort min båt egentligen går på tomgång. Efter det kan jag börja kika på lösningar för att ta ner farten om det behövs.

Sedan ska man ju fixa spön och rullar också!

Missade just chansen att köpa på mig 2 st oanvända Ambassadeur 7000 Syncro för 1200:- via blocket. Annonsen hade varit inne i typ 10 minuter när jag hittade den. Tänkte söka lite information om rullarna innan jag slog till. Men då var det för sent. Får nog bli att jag åker och snor farsans gamla rullar som legat oanvända i 15 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Ambassadeur är fina grejjer! Har han inte använt dom på 15 år kanske det är dags att använda dom nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag hade en Suzuki 70 hk 4-takt - 02 den körde jag trolling med i 4 år med årlig service utan problem,jag kunde utan drivankare köra 1.3 knop båten jag hade var en Ryds 535 dl. De påverkade ej bränsleekonomin el startmoment,skulle du få problem så tycker jag att du ska ta kontakt me en verkstad o be dom kolla upp din motor,en 4-taktare skall kunna köras på tomgång i evigheter. Lycka till me fisket Cool 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...