matte69 1 Postad 5 Augusti , 2009 e ute efter styrpulpet kring 50 lappar(inkl vagn) och har sett en del nya båtar med lite äldre motorer och min fråga är: yamaha 40-60hk från slutet av -80 början på -90, vad bör jag tänka på när det gäller dessa..... e det något att ha?(förstår att service är en viktig del av detta) bör jag passa mig eller.... något förvirrad när det gäller motorval!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Augusti , 2009 Du kanske blir ännu mer förvillad av mitt inlägg men jag skulle förorda äldre båt och nyare motor. Köper du en motor som har 20 eller närmare 30 år på nacken så tigger du om problem. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 5 Augusti , 2009 Om du kan meka själv så bör du inte vara alltför rädd för en äldre motor, anser jag. Om du däremot lämnar in allt när det går sönder så kan det ju bli dyrt. En gammal motor kan ju gå och gå och gå, men man måste ju ha i åtanken att rätt som det är så kan det också hända något. I Sverige slits ju vanligtvis inte en båtmotor speciellt mycket, de går ofta bara ett fåtal timmar/år. Finns många gamla 60 och 70 talare som används ännu, jag har en -79:a. Är nog annars bättre att finna en äldre båt med nyare motor än vise versa. Motorn är ändå den viktigaste delen på en motorbåt. Senast ändrad av Knoparn | 05 augusti 2009 | 20:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser