Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Captain_Morgan

Olja med kylvattnet; MD21B

Rekommendera Poster

Hej, har en MD21B som jag har haft lite problem med när det gäller temperaturen. Detta är nu fixat sen jag tog bort massa skräp som låg vid intaget till oljekylaren. men samtidigt så tog jag och kollade oljan och upptäckte att det fattades en hel del på stickan, fyllde på och startade motorn då kom det ut en oljefilm på vattenytan och vit rök med avgaserna. Stängde av motorn och kollad oljenivån, då var det en grå gegga på oljestickan. Har jag en totalt havererad motor eller?

Mvh Captain Morgan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det behöver det inte vara. Leta i stället reda på var det läcker, förslagsvis börja med det som är billigast att åtgärda, oljekylet. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem, bytte oljekyl och topp toppackning. nu har jag inte dessa symptom längre. Felen var att det saknades en oring vid oljekylen och att jag hade en spricka i toppen på 1 ans cylinder mellan in och ut ventil... men som ovan skrev så börja med oljekylen. kolla packningar kostar 120 spänn och är väldigt enkelt att kontrollera och byta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tackar för den hjälp jag fick, det såg ut som en liten myrstack i intaget till oljekylaren. En rensning och lite nya oringar så var felet borta.

Mvh Morgan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...