Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
janils

Weber 45:or kan det vara nåt......

Rekommendera Poster

Funderar på att sätta dit 2xWeber 45:or på min Volvo Penta 145 AQ -81 för att få några välbehövliga HK till. Någon som har testat ett sånt montage? Erfarenheter? //Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat, testat och åter testat innan jag fick motorn att gå riktigt. Men sen hade jag ett otroligt gott ljud också. Att det i princip tog en halv säsong innan det fungerade fullt ut var mödan värd. Passa bara så du inte kör med för snål bestyckning då får du ventilationshål i kolvrna. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar Nitro! Hur påverkade bytet effekten, vet du hur många fler hk du får ut? Hur blev bensinförbrukningen? När du säger att du testat mycket menar du byte av insugsrör, munstycken mm? Var köpte du dina Weber och vad kostade dom? Blir insugsljudet mycket högre än tidigare? // Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under perioden då jag till slut satte på 2 st Weber 45:r exprimenterade jag i många år. För jag ville ha motorn att dels gå i trollingfart och dels med öppna spjäll. Vad Webrarna till slut kostade vågar jag över huvud taget inte skriva (då är det risk jag blir inlåst med tvångströja). Problemet var bestyckningen. Längden på insugningsrör var begränsad av motorkåpans storlek.

På din fråga om det lät, jo, det lät grymt högt och gott. På tomgång utan beslastning bluddrade den som en riktig motor (V8). mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...