Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Streanger

Hjälp utombordarn kyler ej !!!!!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ny här på forumet, men hoppas ändå att någon vänlig själ kan hjälpa mig. Det är så att jag nyligen har köpt en Yamaha utombordare 9,9. 1985års modell. Den har funkat bra tills förra vecka då det slutade komma ut en stråle från kylaren. Jag har bytt impeller och tändstift, men motorn kyler fortfarande inte. När jag startar motorn nu, så i början kommer det ut vatten ur kylarn, men det kommer ingen stråle utan mer som när man sprayar ut vatten istället för en stadig stråle. Efter ca: 5minuters åkande så kommer det bara ut rök.  Motorn har antagligen innan jag köpte den körts på saltvatten. (Tror jag).

Kan nämnas att motorn också blir ganska varm. Kan det vara motorblocket som har slammat igen?

Undrar nu om det finns någon vänlig själ i Uppsala trakten som kan hjälpa mig med motorn mot en billig peng eller om det finns någon på nätet som kan ge mig tips om vad det kan vara för fel på motorn?

Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.



Senast ändrad av Streanger | 05 augusti 2009 | 11:56



Senast ändrad av Streanger | 05 augusti 2009 | 16:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla så att det inte sitter skräp i slangen till skvallerstrålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Har du sökt på forumet? Kom en del när man sökte på

Ingen skvallerstråle eller bara skvallerstråle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är det stopp i munstycket skvallerstrålen, men detta skall inte förorsaka att motorn går varm. Det som inte kommer genom skvallerstrålen dumpas på insidan av riggen för att kyla denna och hänger med avgaserna ut. Stopp i skvallerröret har således ingen betydelse för funktionen.

Kolla termostaten. Du kan tillfälligt på prov ta bort den.

Termostaten kan testas i en kastrull på spisen. Skall öppna med en jämn rörelse vid ca 60 C.

Nr 16 är termostaten, tyvärr sannslöst dyr som det verkar.

Notera att detta är en 1985 9.9. Någon 9.8 hittar jag inte.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0060186&path=YAM~A0000002~M0002172~M0002207~C0060186&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

 

 

 

 



Senast ändrad av guestsson | 05 augusti 2009 | 12:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle prova å ta bort terostaten, eller iaf kolla så där inte sitter massa skräp eller liknande, för där kan den täpps igen,

å tar du bort termostaten kan du även hälla i vatten där å se om det rinner ut nere vid vattenintaget frammför propellern typ, ev starta mortorn en typ några sek utan termostatlocket för att värkligen se att pumpen trycker upp vatten i motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör nu som föregående inlägg föreslagit, ta bort termostaten och koka denna för att förvissa dig om att den öppnar.

 

Du kan givetvis spola där termostaten sitter men det lär inte komma ut något vattten att tala om i drevets vattenintag. För impellern sitter i vägen och är den rätt monterad och inga vingar är sönder så stoppar den flödet. Skulle det komma ut i drevets vattenintag så har du med andra ord defekt impeller. Vattnet lär/bör skvala genom utloppet.

 

Att köra utan att termostaten sitter på sin plats men ha då på locket så att vattnet går ut där det ska och ingen annanstans. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!


Hade ungefär samma fel på min Yamaha 30hk -84 att det inte kom vatten ur skvallerröret (vid gas så sprayade det ut vatten) att motorn gick varm direkt. Jag bytte impeller, tändstift gjorde rent alla kylningskanaler och gjorde rent i termostaten men felelet kvarstod. Felet var topplockspackningen .. som var helvete dyrt att laga som skolungdom Cool 1200kr gick det på ink avgift från marinan... ganska mycket för en packning enligt mig :)



Mvh//Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan vara sönder frätt cylinderlock rätt så vanligt fel eller packningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar. Jag kommer nu till att börja med att försöka blåsa bort all eventuell smuts från skvallerröret med tryck luft och se om det blir bättre av det till att börja med.

I annat fall får jag nog bita i det sura äpplet och lämna in den till en verkstad. vilket jag igentligen inte vill. (Misstänker att det kommer att bli väldigt dyrt).Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryckluft tycker jag inte du skall använda. Gör du fel kan du förorsaka skada.

Som jag nämt tidigare så är stopp i skvallerröret ett symptom, men det är inte orsaken till att du inte har någon kylning. Att enbart fixa skvallerstrålen löser inte ditt kylproblem.

Ta den till verkstaden direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...