Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
ed_jimpa

Varning lågt oljetryck Mariner Optimax

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en mariner optimax 90 2-takt från 04. Vid långsamt gaspådrag så börjar den att varna för lågt oljetryck samt drar ner motorvarvtalet på tomgång. Kör man däremot fullt pådrag så att båten kommer i plan så kan man sänka farten långsamt och då varnar den inte. Är det någon som har ngt förslag på vad det kan bero på. Oljetanken är fylld med orginalolja.

Kollade lite nu i helgen och problemt kommer vid ca 1700-1800 varv upp till ca 2500 varv.

Även när jag kör fullt och sen vrider ner till dessa varvtal så börjar den varna, dock dröjer det längre tid.

Senast ändrad av ed_jimpa | 10 augusti 2009 | 10:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2-takt har inget oljetryck i egentlig mening. Sannolikt checkar din motor bara nivån i oljetanken, så det är den givaren du skall kolla.

Såg nu att det var en Optimax, så det kan ev finnas ytterliggare givare, men något oljetryck har du inte.

Senast ändrad av guestsson | 05 augusti 2009 | 13:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att den inte har ngt oljetryck egentligen, det måste vara själva oljetrycket vid insprutningen som den varnar för. Finns det nån givare för oljeinsputningstrycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm..  kollade en sprängskiss och vad jag förstår så är denna trycksmord. Det sitter en pump med em hel skog av slangar ut till olika smörjpunkter. Ev., har den trots allt en oljetrycksidikering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nu har jag nästan löst problemet.

Jag har bytt bränsle filter samt oljefilter igår och i oljefiltret så satt det en bit skräp.

Det belv en väsentlig skillnad dock så fortsätter den att varna ibland, efter provturen så såg jag att det läckte lite olja vid filtret så jag misstänker att den kanske suger luft vid visst varvtal och det är det som gör att den varnar. Ska dra åt slangklammerna lite mer och se om det ändrar problemet. Kan ju även vara så att jag har fått skräp i oljetanken och att nya filtert också är igensatt. När vintern kommer blir det nog rensning av oljetank samt byte av oljeledningen från tanken.

Nån som har någon annan idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...