Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
fredrik15GL

Mariner 50 HK -82 Överhettad?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag köpte en en begagnad båt i år. Problemet är inte båten utan motorn. Den har varit inlämnad på service. Där tätade dom den och bytte impeller och såg till att den tände på samtliga cylindrar (innan var det två av fyra som tände) och bytta olja , propeller m.m.

Nu till problemet. När man börjar köra med den går den som en klocka. Efter ca 15-20 min när man kört lite hårdare med den tappar den kraft och går enligt gpsen endast i 10 km/h. Gasar jag låter det som att den ska stanna, samma om man lättar på gasen. Blir den överhettad? Jag ser att stålen sprutar ut från motorn. Försökte i går att ligga still med tomgång, då blev farten lite bättre ett tag men sedan tillbaka till 10 km/h. Nästa dag när man startar motorn är den som vanligt.

Jag vet inte om det har någon betydelse men jag har bytt orginaltanklocket på trycktankten till biltemas som visar besinmängden. Locket sitter inte helt 100 % tätt eftersom gängorna inte stämmer helt. Om det blir något fel med trycket? Tryckskruven är givetvis öppen när jag kör.

Vad kan vara fel?

/Fredrik

Senast ändrad av fredrik15GL | 05 augusti 2009 | 10:12

Senast ändrad av fredrik15GL | 05 augusti 2009 | 10:13

Senast ändrad av fredrik15GL | 05 augusti 2009 | 10:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ändå vara bränslebrist pga vacuum Har du provat att öppna locket när detta inträffar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska testa med det. Men jag tror inte att det blir vakum eftersom skruven på tanklocket är uppskruvad till max. Inte så haj på exakt hur vakumtank fungerar, men jag tänkte snarare att det blev för lite tryck i den eftersom tanklocket inte är orginal och helt tätt?

Såg ett inlägg av en som trodde att det kunde vara bitar av impellern som sätter igen kylsystemet. Jag vet att den gamla impellern inte var helt komplett när den plockades ut. (Den hade inte används på ca 15 år).

Någon som vet hur man gör för att få ut eventuella små delar av impellern smidigast?

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken skall stå i förbindelse med atmosfären via luftningen. Vacuum ger bränslebrist. Övertryck kan uppstå om du placerar tanken varmt med stängd luftning. Men detta försvinner om du öppnar luftningen eller kör en stund. Den gamla benämningen trycktank syftar konstruktionen på 50-talet då bränsleslangen saknade blåsa och var dubbel. Den ena slangen användes för att föra ned vevhusryck i tanken som i sin tur tryckte upp bränslet. På den tiden fanns en knapp på tanken att pumpa upp trycket med. Idag sitter det en pump i motorn som suger upp bränslet.

Senast ändrad av guestsson | 05 augusti 2009 | 16:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var ute och körde med båten igår. Spolade igenom motorn med spolmuff. Efter det upplevde jag vattenstrålen som starkare. Efter 10 min hände samma sak igen, motorn gick ner i fart fast man inte rörde på gasreglaget.

När jag skulle åka hem upptäckte jag att det sitter något i ett av hålen i motorn. Jag vet inte om jag inbilla mig men det ser ut som en bit av en impeller eller något liknande. (För stort för att kunna åkt in i hålet). Kunde inte få ut den då. Vet någon vad detta hål har för funktion?

/Fredrik

post-10010698-1394236048,3073_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att det är ett dräneringshål så att vatten inte skall bli stående vid vattenpumpen när motorn fälls upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

guestsson > Jo det stämmer. Fick det också bekräftat av verkstaden.

Lyckligtvis är problemet löst. Det visade sig vara den gamla bensinen i tanken som var dålig. Det hade samlats smuts i förgasaren. När den rengjordes och tanken byttes ut fungerade motorn perfekt. Så det har blivit mycket åkandes i helgen .. :).

/Fredrik

Senast ändrad av fredrik15GL | 10 augusti 2009 | 08:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...