Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Gäst n0sliw

Vad gör jag nu? Två bultskallar av..

Rekommendera Poster

Gäst n0sliw

Fick av en bultskalle idag när en gänga var rejält trög vet inte riktigt hur ja ska greja det här.

Hade köpt en skruvutdragarsats från ett välkänt varuhus för krångelpellar för 349 kr av den ej koniska typen utdragare så det här blir väl ingen match tänkte ja.

Börjar med att välja rätt borriktare och ett borr som motsvarar halva bulten ungefär, borrar igenom hela bulten och knackar in själva avdragaren och trär på rätt mutter och försöker skruva ur bulten.

Skiten slirar ganska snart utan att ha rört bulten nått alls. Trist tänkte ja och borrade upp hålet ännu en dimention och valde ny skrututdragare dimentionen större och tänkte att nu borde det absolut gå..

Men icke visar sig att även den dyngan slirade efter en kort stund. Som om inte det vore nog så har ja försökt det idag på två st bultar på samma sida motorn Johnson 70 vro 1988.

Det handlar om kåpan för stötdämparen en bit ner på riggen. Finns det någon som har en bra idé över det här problemet?

 

 

post-10003953-1394236046,5495_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Och kuligt nog på en till bult..Gråter

post-10003953-1394236046,6036_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Yam 55 -76 hade dessa kåpor enadst en dekorativ funktion. Om det är detsamma på din motor skulle jag gänga upp de hål du borrat och dra i en klenare bult/skruv. Ett alternaticv är att borra ur hela bulten och gänga för och dra i en Helicoil. Tror att Biltema har en variant, men jag vet inte om denna insatsgänga är rostfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Ja dom verkar dekorativa på min med. Sicken skrot, det blir förmodligen himla kul att försöka borra upp dom för biltemas fina skruvutdragarsats som jag använde höll inte riktigt måttet så ett borr har ja i bulten men som ska ut. Känns som att man vill tippa hela biltema i sjönSkrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det oftast går bra att borra ur hela bulten minus gängan och sedan släpper antingen återstoden av bulten eller man gör nya gängor med en gängtapp. Då är det såklart superviktigt att man borrat exakt i centrum. Tyvärr ser det inte ut som att du prickat mitten riktigt, åtminstone inte på sista bilden... 

Kan du med ett mindre borr justera dig till mitten och sedan fortsätta med grövre borrar?

Ett annat bonntrick men som är farligt är att du nu slår in en lite för stor torx-mejsel i borrhålet och försöker skruva ut bulten. Du kan värma lite på godset med någon gasolbrännare eller dyligt innan. OBS! Går toppen på mejseln av så gör du inget mer den dagen eftersom den är gjord av härdstål. Som sagt en chansning men som ofta funkar...

lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Ja inte nära mitten ens :( och det skulle vara en borrriktare ja använde! gick precis över gängan som stack ut och borret som hör till går precis igenom på andra sidan så det skulle ju bli rakt och fint men näe inte för mig.. Och på tal om härdstål så har ja ju ett halvt borr och trixa med redan i ena bulten syns inte på bilderna men den som ser sned ut riktade ja till helt okej med minsta borret ett tag tills skiten nöp och rök av. Kuuuhuuul igen tänkte ja. Det är en dag imorgon också. Ps ja värmde faktiskt godset med en tändare i någon minut innan gasen tog slut i den f*n till råga på allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske taskigt att vara efterklok på din bekostnadOskyldig...men hade det inte vart värt att testa 5-56 eller liknande nått dygn på resterande skallar när den första rök av ?

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Efterklok eller inte, det spelar ju ingen roll nu när våran vän sitter i skiten.

Jag ser att bulten sticker ut en liten bit. Pröva att ta ett don av platt modell ( plattmejsel), och knacka bulten mot centrum, Alltså donet mot godset på motorn och knacka bulten mot centrum. Har du tur kan du få bulten att ge med sig och du kan dra/pilla ut den med tång.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Försökte lite sånt idag med faktiskt men d är ju inte rost som är problemet alla skruv gick ju men men det har väl ärjat aluminium i gängorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Inte helt omöjligt, fixar ja skruven imorrn ska ja köpa en lott med för den delenFoten Tackar alla för eran hjälp och kunskap!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Sånt här är ju inte roligt. Kollade dina bilder och funderar om du kanske kan få loss åtminstone den ena med en sk. svinpitt: Archive\Product_images\19\Large\19-2248_l.jpg

Den andra skruven, som jag tolkar bilden, har du inte borrat så djupt så jag funderar om du helt enkelt kan slipa av den och slå ett körnslag i centrum som du sedan borrar och drar ur med nämnda verktyg.

Haverikommissionen spekulerar: den här borrjiggen du använde kan ju inte fungera som tänkt i praktiken eftersom en borr omöjligt kan centrera mot en ojämn brottyta, den böjer sig helt enkelt undan och skär i lägsta punkten. Möjligen kan den fungera om man planar till brottytan först med en fil och sedan markerar centrum med ett körnslag.

När man skall markera ett borrcentrum med körnarslag kan det vara lämpligt att börja med ett slå försiktigt, bara så att man får en markering av körnaren. Har man då lyckats få slaget i centrum kan man förstora körnslaget. Har man missat centrum men dock inte allt för mycket kan man förflytta körnslaget med att luta körnaren åt det håll man vill flytta körnslaget och knacka lite försiktigt. När körnslaget sitter där det skall slår man ytterligare en gång med rak körnare. Sedan borrar man...



Senast ändrad av Skrot-Nisse | 05 augusti 2009 | 08:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörjmedel har väldigt svårt att tränga in i det så gott som obefintliga mellanrummet mellan bultskalle och vad nu bulten i fråga håller fast. Gängan är antagligen också full med aluminiumoxid eller annat otrevligt, så från andra hållet är det nog stopp också.

Det som brukar fungera för att få loss envisa bultar är värme, delvis för att aluminium utvidgas mer än stål = skruvhålet blir större än skruven. Problemet är när grejerna sitter ihop med något som inte tål särskilt mycket värme...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Ja ska ut och spöa upp dom två bultarna med det ena och det andra idag. Tackar för tipset! Jag borde gjort så från början men ja trodde lite på den skruvutdragar dyngan tyvärr.

post-10003953-1394236047,003_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Det verkar interessant att pröva en rejäl värmare och sedan min mök skruvutblablablasats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om plats finnes som Malena Ivarsson sa. Svetsa fast en Mutter,o värm Godset men en svets ,eller Gasolbrännare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gjort på detta sättet med en gammal fastkorrigerad bult. Spruta 5-56 under ett par dagar, sedan väcka bulten med ett väl avvägt hammarslag mot bultskallen. Därefter försöka lossa den. Om jag känner att jag höll på att dra av bulten, skulle jag värma materialet med en värmepistol. Aluminium är känsligt för värme. Det gäller att få en rörelse mellan gängen och godset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

skruven är ju rostfri,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Man känner inte när en rostfri bult går av (inte jag) ja höll på att vicka på den skruven i 20 minuter minst innan ja bestämde mig för att dra vidare i gänganRynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en mig-svets så brukar det inte vara nåt problem att kunna fästa en mutter om man har en utstickande ände, beroende på stålkvaliteten på skruven funkar det även på rostfritt. Den lilla värme som hinner alstras på den stund man punktar fast kan vara tillräcklig för att hjälpa en fastrostad eller ärgad skruv att släppa i gängan.

Men det kräver ju att man har rätt grejer.

En annan variant man kan testa med är att borra med vänsterborr. Sådana kan man få hitta i välsorterade järnaffärer. Dessvärre tror jag inte den varianten funkar här eftersom det är fråga om gods som ärgat i gängorna. Då tror jag mera på att körna ett centrum och att succesivt öka borrdiametern tills man borrat så stort hål att godset i skruven börjar svikta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

En fuling uteFörvånad bara en kvar med ett halvt borr i med, men skam den som ger sig!

post-10003953-1394236047,1844_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Och såhär ser det andra problemet ut idag, ursäktar för den usla kvalite på korten kameran har fått vatten i hela sig förmodligenTungan

post-10003953-1394236047,2392_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i det! bränn på en Mutter,om Plats Finnes,o värm Godset enl, mitt tidigare InläggCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte tycka att det var värt allt detta jobb på en 20-år gammal motor och en utseenderelaterad detalj. Jag skulle nog givit upp, dragit den bult som funkar och limmat fast luckan med silikon. Silikon är ganska uselt som lim, så det skall inte vara några problem att få bort luckan om/när så behövs. Vill man göra det hela osynligt så går det ju att limma fast skruvskallarna från de gamla bultarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där svinpittarna som nån tipsade om tycker jag är rena skräpet och har aldrig fått dem att funka. De är utvidgande och kanske är det därför de går sönder.

Den andra modellen där man slår i en icke-konisk metallbit med hullingar borde funka bättre rent generellt. Dessvärre handlar det då om skallar som blivit runda snarare än skallar som gått av pga att bulten sitter fast.

Om inte bultens egna dimension räcker till för att dra loss den, hur ska man då rimligtvis kunna dra loss den med något ännu tunnare...

Borra ur skiten och gänga i en storlek större. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

limma dit med vulcande lim. tex limmatäta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Håller med dig trodde inte riktigt på detObestämd 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...