Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Mr_Dobermann

Optimax Troll Control ? Evinrude E-tec ?

Rekommendera Poster

Någon som kan svara på om alla Mercury Optimax har Troll Control-funktionen? Eller är det bara vissa motorer/reglage som levereras med detta? Fungerar det bra I R L ?

Hur är det med Evinrude E-tec-motorerna, dessa ska visstgå ypperligt att trolla med, någon som verkligen har erfarenheten?

MVH Kimmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimax levereras med Smartcraft reglage, standard på 135 å uppåt å kostar typ 5-8000 för de mindre motorerna har jag för mig.

Man skall kunna reglera varvtalet väldigt noga, 20 rpm har jag för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E-tec går aldeles utmärkt att trolla med. Har själv en 50hk som gått heldags trollingrundor utan mankemang. Och ruggigt snål är den också. Vill man sänka varvtalet på tomgång så kan återförsäljaren programmera ner detta med en laptop på tio minuter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trollar inte men kör ofta i deplacementfat runt 5,5-6 knop/ca 2000-2200 varv med min E-tech 50. Min fru gillar att åka sakta. Nu har jag motorn inställd på och kör med XD-100 olja, en del säger att man ska ha den oljan om man kör mycket på lågfart, annars ska stiften sota. Jag vet inte men jag har inte haft problem än. Den går fantastiskt bra på låg fart. Drar ca 0,25-0,3l/nm i den farten, grovt uppmätt med tankmätaren mellan påfyllningar från smådunkar. Enligt vad jag läste på den amerikanska e-teck bloggen så ska 50 an bara dra 0,4l/timme på tomgångsvarv. Min båt gör 2,7 knop där. (700 rpm) Om detta stämmer så är vi nere i 0,15l/nm i trollingfart. Billigare blir det nog inte. Jag har läst somliga som skrivit att E-tec går billigare än 4 takt vid låga varv, andra menar att det är nonsens. Jag vet inte. Nån som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en e-tec 175 på en yamarin 62 wa och håller på och trollar blandannat med  den drar 0,7 l /h på tomgång 500 rpm ca 2,5 knop. Ökar man till 5kn blir det ca 2 l /h  visst den går ej så tyst som en fyrtakt men det är ett dovt muller som inte stör mig . Helt nöjd med denna motor grymt drag i denna.

mvh kn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...