Smatte 1 Postad 4 Augusti , 2009 Har en Mercruiser 4.3 EFI med Alpha One II drev som stannar vid tilläggning. Det sker nästan varje gång. Motorn är varmkörd, vid tilläggningen så ljuder varningsummern och motorn stannar. Jag tror mig se ett mönster att det sker efter jag slagit i backen för att få stopp och när jag växlat tillbaka till neutral stannar den efter några sekunder (30?). Det är aldrig några problem att starta igen och för övrigt så tycks allt vara som det ska. Jag börjar luta åt att det har något med växelwiren att göra. Inför denna säsong lät jag byta bälgar och mekanikern hade missat att justera växeln vilket ledde till att det inte gick att växla från fram till neutral. Detta åtgärdades men det har varit ett par misstag för många för att jag ska känna att jag kan lita på meken. Någon som har några idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 10 Augusti , 2009 Kolla så inte microbrytaren spökar för dig genom att koppla bort den för att utesluta felet. Har själv råkat ut för detta tidigare.som då berodde på feljusterad växelvajer. lycka till Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 10 Augusti , 2009 Du har en brytare som sitter vid växelreglaget bak vid motorn. Denna bryter tändningen på ett par cylindrar när du växlar, för att spara på drevet. Om denna är dålig, kanske den inte släpper som den skall. Du kan prova att den funkar genom att ha motorn igång utan växel och trycka in switchen. Annars kan det vara så att din växelvajer inte är rätt justerad, så som du misstänker. Isf kan det göra att brytaren stannar inne. Att justera är faktiskt ganska enkelt, följ länken så löser det sig nog: http://www.mercstuff.com/images/shiftcable.jpg MVH /Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
m007 0 Postad 11 September , 2010 Jag har en 4,3MPI men ditt symptom är så likt mitt att du får min story ändå. Sekunderna innan min motor stannade så hörde man att den började gå orent och då vet man att den kommer att stanna. Startar sen direkt och det händer nästan aldrig mer än en gång per tilläggning. Justering av växelvire och byte av switch hjälpte bara delvis, den stora skillnade kom då jag fick programvaran i motorstyrsystemet uppdaterad. Som kuriosa kan nämnas att vanliga verstäder hävdade att det inte gick att uppdatera programvaran så det var först efter en kontakt med genralagenten som detta plötsligt visade sig gå att göra. Nu går min motor hur fint som helst och stannar aldrig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 12 September , 2010 Jag är intresserad av denna uppdatering av styrprogrammet. Hur gammal är din motor? Om man har en 2005:a, bör den uppdateras? Från vilken årsmodell är orginal ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smatte 1 Postad 18 September , 2010 Tack för tipset! Jag ska börja med att testa med att byta växelvajer till våren. Blir irriterad på att verkstan inte föreslog att jag borde passa på att göra bytet i samband med att jag bytte alla bälgar, även om det då inte var något problem. Kostnaden för vajern känns marginell i sammanhanget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser