Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
BjornF

Varför går bultarna till termostathuset av ?

Rekommendera Poster

Hej!

När jag köpte min aq151c så hade bultarna till termostathuset gått av i höjd med aluminiumtoppen. (Nr 35 på bilden)  Jag borrade ur resterna och monterade nya skruvar som jag visserligen inte köpt av Penta. Det är m6:or och jag använde vanligt 8.8-stål.

Efter ca 5 timmars drift gick de av för mig igen med en kokande motor och blött motorutrymme som följd. 

Varför händer detta? På Volvo-varvet i närheten sa meckarna att de aldrig sett dessa bultar gå av förut. De gissade på vibrationer från kylaren som brutit av skruvarna men min motor vibrerar inte onormalt mycket och kylaren är fäst som den skall. Ok, jag kan ha dragit dem lite för hårt, men ändå...

Har detta hänt någon mer eller har ni några teorier? Lite läskigt att ge sig ut på långfärder nu...

Mvh / Björn

post-27849-1394236046,0642_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som varit med om detta eller har en teori om problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt hur detta ser ut på din båt, men kan det vara så att det sitter fast en slang i termostathuset?

I så fall kan den slangen vara för kort så den rycker i termostathuset. Jag hadde problem med en bilkylare som gick sönder av detta för några år sedan.

Senast ändrad av Minuten | 06 augusti 2009 | 15:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drog du med rätt moment?

En 8.8 har en sträckgräns på 800 Nm/mm^2 och det ger på en M6 (som har en tvärsnittsyta av ca 5,2 mm i gängan) 28,3*800=22640 Nm, ca 2,3 ton, innan den går av så det ska fan till att få den att brista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Tror dock inte att det är något av de två fel ni beskriver som gäckar mig.

Ja, det sitter fast en kylslang men den är fäst så att den aldrig rycker något.

Nja, en statisk dragprovning med Hooks lag och allt det där är det ju inte frågan om utan problemet är någon form av skjuvning, vibration eller annan yttre belastning.

Jag är fortfarande orolig att detta ska hända en tredje gång. Ingen där ute som har en aninge eller varit med om samma sak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så enkelt att dom är för hårt dragna?

Inte att förglömma att en inoljad/smord bult drar cirka 40% hårdare än en osmord vid samma moment.

Bara en tanke... hoppas du får bukt med eländet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...