Draco145 0 Postad 4 Augusti , 2009 Hej, vilken toppfart (och varvtal) kan man räkna med utav en sportbåt på ca 1000kg och en aq145 motor? Och bör inte den kunna dra upp en vattenskidåkare (på en skida) hyffsat lätt eller behövs en kraftigare motor för de? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundell 0 Postad 4 Augusti , 2009 Planar båten snabbt utan åkare? När det gäller skidan beror det mycket på hur man gör. Gör man fel kan det vara omöjligt. Har personen på skidan båda fötterna på skidan? Ha helst ena benet löst som det skulle vara 2 skidor, men luta benen bakåt så smalbenet är nedåt, om åkaren orkar. Då blir tyngden fram på skidan så du kommer upp fortare. Har man båda benen på brukar tyngden bli på bakre benet vilket gör det jobbigare för motorn. Prova detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Augusti , 2009 Min kabinbåt 1300 kg med 135 hk utb gör vid hemlängtan 36 kn med full tank och 4 pers i båten. Vattenskida åker man i ca 25 kn. Normalt skall det inte vara några som helst prolem att starta på en skida efter din båt. Jag har utan större problem lyckats efter en mindre sportbåt med 42 hk (Merc 50 -65) och två man i båten. Men, oavsett båt så krävs teknik. Jag har en kompis som aldrig lyckas oavsett båt och eftersom jag är autodidakt, så har jag aldrig lyckats förklara hur jag bär mig åt. Senast ändrad av guestsson | 04 augusti 2009 | 23:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco145 0 Postad 4 Augusti , 2009 okej, den här båten maxar 29.9 kn (och 4900-5000 varv) med en person i båten vilket ja måste säga känns lite klent. För att jämföra accelerationen så kommer jag mer eller mindre lätt upp på en skida med vår gammla båt, som va en örnvik 5,5m kabinbåt av något slag med 90 hästars motor, tror den båten va lite lättare runt 700-800 kg. Så det känns ju helt klart som om det är något som inte riktigt stämmer.. frågan e bara vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser