mankan 1 Postad 29 Juli , 2004 Hej Igår när jag kom till båten så tog jag två st ungdjävlar i 15års åldern i min båt dom påstod att dom letade efter en potta.Jag blev vansinnig och gapade och skrek och jagade i väg dom och tänkte att nu är vi av med dom.Idag kom id....a tillbaka så vi ringde länsman som kom och tog ett snack med dom Detta hände utanför uppsala.Om någon har haft problem i dom trakterna så kan ni maila mig så kan jag skicka bilder på åt er det är ett gäng på 5 st 14-16 år FYFAN vad man blir less Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 29 Juli , 2004 Nu vet jag inte riktigt vad lagen säger om dom ertappas i en båt som inte är låst i ruffen. Men om det är en straffsats som säger fängelse i minst 2år så har du rätt att göra ett sk envar gripande på dom. Dvs med våld hålla kvar dom och ringa till polisen. Våldet måste dock stå i proportion med det brottet som begåtts.Du får således inte banka skiten ur dom för att ha snott ett öskar för 25kr. Du måste dock ha tagit dom på bar gärning, dvs sett dom lämna båten eller ta dom inne i båten. Har dom stulit grejor o du tar dom på bar gärning så har du rätt med våld att ta tillbaka grejorna som även detta måste stå i proportion med värdet av det stulna godsets värde, har dom ett värde som överstiger en viss summa (grov stöld) så har du även rätt att göra envar gripande. I praktiken så innebär det att om dom försöker komma lös o fly så får du ta det ganska varligt, skadar man mera än deras stolthet så kan man åka dit. Men Blir dom aggressiva och använder våld mot dig när du ska omhänderta dom så har du då all rätt i världen att försvara dig med så mycket våld som krävs för att avvärja hotet om inte andra möjligheter finns. Har dom då använt våld i samband med stöld så rubriceras detta som rån i värsta fall. Ibland så önskar man att man kunde få använda den ultimata lösningen på dessa problem. Den har en kaliber. :-? Finns det flera båtar där du har din så får ni nog ordna med vaktpatruller. Det vet jag dom har på flera orter här i landet vid småbåts hamnarna. Samtliga båtägare går ihop och gör ett patrullschema där man med 2-3timmars mellanrum passerar förbi o kollar läget. Ser man något då så ringer man polisen direkt. Är det många båtägare så behöver det inte bli mera än ett par dagar per säsong för varje båtägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mankan 1 Postad 29 Juli , 2004 Hej Dom stod under kapellet när jag gick på båten,Dom hade tagit sig dit med en stulen trampbå.Samma båt som dom förövrigt kom med idag, inte direkt några ljushuvuden precis.Dom hade inte tagit nåt,men det tycker jag gör detsamma för har inget i min båt att göra!Bryggad jag ligger vid är en liten brygga med 5 båtar,men min kopis både jobbar och bor där så han har rätt bra koll. Det är en badplats där så det är rätt mycket folk även sent på kvällarna.Igår var det mitt på dagen när jag tog dom mvh magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 29 Juli , 2004 Det är ju helt klart ett polisärende. Har dom ertappats i en båt under ett kapell och med en stulen trambåt så ska dom tas in på förhör och deras föräldrar ska kallas till stationen. Ett brott som inte är att anse som ringa och det finns ett allmänt intresse av att det utreds, får inte ignoreras av polisen. Men dom har ju iofs vikitigare saker för sig, dvs spänna musklerna och bråka med oss vanliga hederliga skattebetalare som betalar med våra surt förvärvade slantar när vi vill ha något. Om det finns som du säger folk som bor och jobbar i närheten som samtidigt har ett intresse av att båtarna får vara ifred så sätt dit ett larm. En rätt placerad rörelsedetektor och en biltuta ifrån en skrot kan ju påkalla uppmärksamhet så det räcker. Kostar ju inte mera än ett par hundralappar. Sätt gärna tutan inuti båten under kappellet, ta en starkhornstuta av värstingmodell. När den sedan drar igång med ungdjävlarna under kappellet så skiter dom i byxorna. En bekant tillverkade en gång ett dylikt larm att sätta i en skola under PC datorernas tidiga dagar. Tidigare upprepade inbrott snodde dessa åtråvärda 286'or. Sirenenen han använde var ett en flyglarm/beredskaps tuta monterad i taket på korridoren. Tjuvarna kom tomhämta därifrån, deras egen verktygslåda hade dom fått släppa för att hålla för öronen på vägen ut. :-D Permanenta hörselskador? Troligtvis men vem f-n anmäler det o åker dit på flera tidigare inbrott med flera hundratusen i stulna datorer. :-D Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 30 Augusti , 2004 Köp en minikamera från www.minikameran.se... Lätt att gömma! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 31 Augusti , 2004 Det räcker väl att fängelse ingår i straffskalan (även under 2 år) för att man ska kunna göra ett envarsgrip? Att bara ha dom under kapellet vet jag inte om det går att gripa för såvida man inte hävdar att dom gör sig skyldiga till förberedelse till stöld. Tänk på att den som medvetet gillrar fällor med starktonshorn osv som skadar en ev tjuv ansvarar personligen för dom skador fällan ställer till med. En 13 åring med permanent nedsatt hörsel kan bli väldans dyrt när skadeståndet ska betalas. Sensmoralen i mitt inlägg är: 1. gillra inga fällor som kan vara skadliga. 2. Gör dom sig skyldiga till brott där fängelse ingår i straffskalan, grip personen (var extremt varsam med minderåriga) och ring polisen (ring omedelbart... man får inte transportera själv utan man får snällt sitta och vänta tills poiisen kommer viket kan ta allt mellan 5 min och 10 timmar. Har du väl gripit så kan du inte släppa personen utan det kan bara polisen göra). Är du oklar för vilka brott så rekomenderar jag ett besök hos polisen för klargörande. 3. polisanmäl alla objudna personer som klättrar in i båten även om du inte sett någon utan bara ser spåren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser