Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
ChristianE

Bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej

Har köpt en ca 10 år gammal dc som aldrig varit bottenmålad, av ren slöhet har jag slängt i den i sjön för att få ut lite av säsongen. Båten ligger i Sthlms skärgård. Vilken är den bästa bottenfärgen och behöver jag göra något speciellt första gången båten målas?

Eller ska jag rent av skita i att måla den och kosta på borsttvätt med jämna mellanrum, bättre för miljön - sämre för plånboken?

Åsikter och tips mottages tacksamt!

//Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenfärg är skitdyrt.
Vet inte hur mycket färg som går åt, men det kostar nog en 400-500 kr att bottenmåla varje år. Vad kostar en båttvättning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor är båten? Var i Stockholms skärgård ligger den?

Senast ändrad av Espresso | 04 augusti 2009 | 11:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Båten är 21 fot och ligger i Svinninge viken straxt norr om Vaxholm. Har inte kollat vad en båttvätt med borstar kostar men på Svinninge Marina skall de ha 1 200 kr för lyft och högtryckstvätt om jag inte minns fel.

//Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, här kommer mina fem ören:

Gjorde precis detsamma första säsongen. Prestandan sjönk och bränsleförbrukningen steg hiskeligt framåt senare delen av säsongen. Kunde knappt plana ut på slutet! Båten ligger långt ut på Värmdö (Bullandö), vilket sägs vara ett av de elakaste områdena för beväxtning. Inne i Stockholm verkar däremot bottenmålning vare sig göra till eller från, iallafall på denna båten. Jag antar därför att problemet blir värre ju längre ut man ligger och att du också borde få känna på beväxtning. Jag skulle definitivt bottenmåla inför nästa säsong om jag vore som dig, om båten inte av någon outgrundlig anledning är helt ren när du tar upp.

Bottenfärg är dyrt, men billigt. En 2.5 liters burk som räcker lite lite knappt för mina 23 fot borde räcka bra för dig. Tänk på att köpa rätt hårdare färg om du har snabbare båt (30-35 knop ). Kostar väl runt 800 kronor. MEN, första gången är inte så enkelt. Du behöver slipa upp ytan och grunda NOGGRANNT med grundfärg. Ett arbete somkan göras snabbt och slarvigt eller långsamt och noggrannt. Det senare lönar sig i längden. Givetvis beror det också på hur båten ser ut innan man börjar mht skador etc. Färgtillverkarna har bra råd och instruktions-CD's. Ngn båttidning hade ett bra reportage med bilder på alla steg etc för ett tag sedan (i våras tror jag). Jag lejde bort detta första grovgöra och nöjer mig med att måla själv inför sjösättningen. Med bottenfärgen kommer båten gå betydligt snabbare och snålare på sensommaren. Vissa målar även drev, motor och propeller.

Bottentvätt a lá bilborsttvätt blir förhoppningsvis något i framtiden, men det är dyrt (1000:- gången?) och behövs göras 2-3 gånger per säsong, om jag kommer ihåg rätt. Exakt info finns på nätet för den som orkar surfa några minuter. Tänk dock på kostnaden att köra till/från tvätten om den inte finns på din marina.

Borsttvätt för hand med bad & dyk på köpet är väl lågkostnadsalternativet, om du uthärdar vattentemperaturen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var det ju verkligen! Tydligen kostar det 375:- i Vaxholm, närmast för herr frågeställare. Hur rent det blir vet man ju bara när man provat själv, på sin egen båt, i sitt eget hemmavatten.

Funkar det är jag definitivt spekulant i framtiden, men än så länge känns bottenfärg tyvärr som det enda vettiga alternativet för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för alla svar, är dock fortfarande lite ambivalent i frågan. Men kostar det bara 375 kr i Vaxholm är det ju absolut värt att prova. Båten har legat i en knapp månad nu och man kan skönja lite beväxtning men inget allvarligt. Båten gör ca 38-40 knop men jag marchar runt 25 så jag rensar lite av bara farten ju.

Jag skall testa borsttvätten och sen skall jag ge ett omdöme här!

MVH

//Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om jag vore som du skulle jag prova en hel sommar (2010) utan att bottenmåla och i stället bottentvätta båten .... http://www.boatwasher.nu/

vad jag förstår är det följande som gäller De vuxna havstulpanerna sitter väl skyddade under sitt hårda skal av kalk. De börjar emellertid sitt liv som frisimmande små larver innan de sätter sig fast på hårda ytor, gärna båtskrov vidare Settlingstillfället varierar både i tid och lokalt och styrs bland annat av vattentemperaturen. Under de år som undersökningarna hittills har pågått (2001-2007) har havstulpanlarverna vanligen slagit sig ner från mitten av juli till början av augusti och settlingen har varat i cirka en vecka till tio dagar.

All denna info kan ni hitta på länken ovan om ni surfar runt lite. Jag har funderat på att blästra bort bottenfärgen och i stället satsa på båttvätt faktiskt .... det skulle innebära att det räcker med att börja bottentvätta båten i mitten av juli och sedan varannan vecka till slutet av augusti ... typ .... vad tror ni om det?

Mvh, Mats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju alltid att själv gå ner under båten med cyklop och mycket luft och rengöra båten själv=) det gjorde iaf jag nyligen, hade fastnat ganska mycket alger på sidan på båten, eftersom jag inte körde med den under början till den 20 juli när beväxningen är som värst, använde en rotborstem men mot havstulpaner är det nog lite värre, hade som tur var inga sådana =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tidigare skrev så vill jag komplettera att en isskrapa i plast med ett cyklop en bra sysselsättning när man ligger på svaj.. och båttvätt  tar inte hand om drevet och det är minst lika viktigt,

Min är är 27 fot...

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!!

Självklart ska du bottentvätta den, jag har en ny båt och hade också funderat på målning, har till och med färg och primer står hemma. Men när det var dags att måla såg jag en artikel om bottentvätt och ringde den lokala killen i Gävle. Efter det samtalet och årets första tvätt var jag såld på idén med bottentvätt. Första tvätten blev vecken efter midsommar båten hade då varit i havet i 1,5 månad. Den blev som ny igen, imogon blir det andra tvätten och sen en till innan det är dags att ta upp. Kostnad för detta som 2,5 liter bottenfärg. Gå gärna in på www.rentunder.se och läs mera. Men skippa färgen tänk på miljön tvätta den under tre gånger/säsong.

Övrigt har jag 2,5 liter primer och 2,5 liter bottenfärg till salu :) Säljes billigt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var inte klar, en i båtklubben skippade att göra rent båten när han tog upp den förra hösten, den förvarades ute över vintern han sjösatta nån vecka innan det var tvättdags. Den båten var också som ny under. Jaja nu ska jag sluta att tjata :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp det ska finnas tulpaner i Gävle :) inte bara på ICA Maxi utan även i havet. Men kanske inte i samma omfattning som i Stockholms skärgård. Men testa och se vad som försvinner i tvätten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kör omålat och borsttvätt. Jag har kört det i 5 år. Fungerar utmärkt. Båtfärg på en så pass liten båt känns sååååååå 1999.

Håll dock koll på botten. Ju mer du kör, ju mindre fastnar. Brukar köra båttvätt eller borste för hand.

/Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade det funnits en bottentvätt (eller rimligt prissatta möjligheter till lyft och tvätt) på eller nära min marina, hade jag nog också övervägt det, MEN det är också STOR skillnad beroende på var man ligger och det kan skilja mycket på litet avstånd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I gävle har de en mobil tvätt som de åker runt med, vi går ihop ett gäng i klubben och borstar tre gånger/säsong, priset ligger på 990 kr för tre tvättar. Resultatet i gårdagens tvätt som vanligt strålande.

Jag vet att rentunder har några flera mobila ute, hör med dem om de har någon i Stockholmstrakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nu har jag testat bottentvätten i Waxholm och är nöjd med resultatet, men som sagt drev, lite på sidorna och aktern får man ta för hand för där tar inte borsten.

Det största problemet med båttvätten i Waxholm är att få tid, de är nästan omöjliga att få tag i och när man ringer deras nummer så ombeds man lämna sitt telefonnummer så ringer de tillbaka. Det har aldrig hänt trots att jag lämnat numret ett antal gånger.

Lösning? Jo jag skrev ett skitsurt mail till agenturen och då blev det liv i luckan och tid bokades så nu har jag rätt kontaktuppgifter till dem.

Jag kommer inte att bottenmåla utan fortsätta med tvätten, funkar bra ett bra argument för frugan att kunna sticka ut och tokköra lite själv! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste du argumentera för frugan att åka ut själv? Nygift?

Jaja, om några år kommer hon att be dig sticka ut. Tyst

ps. jag vill också ha en båttvätt. ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny båttvätt i Käppala på Lidingö. Som jag skrev tidigare så har båttvätten i Vaxholm inte gjort sig känd för god kundservice. I år har den dessutom varit ur funktion i stort sett hela säsongen, vet inte om de över huvudtaget kom igång.

Glädjande nog så har båttvätten i Käppala fått en revival, nya ägare som förstår det här med service. I år har de haft öppet onsdag till lördag mellan 14:00 och 19:00 med drop-in. jag har varit där ett par gånger och det har varit en jämn ström med båtar som tvättat. Jag har betalat 350 kr/gång utan klippkort, båten är under 7m lång.

Senast jag var ute och tvättade var i helgen innan upptagning och nu har de tagit servicenivån ett steg längre. Under tiden ena killen kör tvätten så blåser den andra rent akterspegel, drev och propp med högtryck och dessutom avslutar han med att borsta rent det som högtrycken inte fått bort.

Så min erfarenhet av båttvättar efter 1,5 säsonger är att det är värt varenda krona om man kör till Käppala och båten blir som ny i vattnet efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...