Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
MLind

Placering av styrbord-/babordlanternor

Rekommendera Poster

Min styrpulpetare saknar styrbord-/babordlanternor så jag tänkte sätta dit ett par. Finns det någon regel för hur långt akteröver de får placeras? Båten har dubbelgjutet skrov och kabeldragning framför akterns stuvfack blir inte helt lätt, så jag funderar på om det är ok att sätta lanternorna i höjd med akterns stuvfack. De kommer i så fall hamna föröver från topp/akterlanternan, men en bit akteröver midskepps. Är det godkänt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova gärna sökfunktioner på Internet

Reklam  --- ENIRO har en mycket bra sökfunktion ---- Reklam slut

Denna hittade jag direkt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lanterna

Där hittar du en del om lanternot

Vidare står det lite mer i sjötrafikföreskrifterna som man hittar vidare till

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf

Se avdelning G

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, wiki-artikeln har jag läst, men där står inget om placeringskraven. Dock hittar en del i publikationen du länkade till, men jag är ändå osäker på vad som menas i följande text

Motorbåt under 12 meters längd får istället för toppljus och akterljus föra ett
runtlysande, vitt ljus på toppljusets plats. ... På motorbåt under 12 m längd får enligt den nya sjövägsregeln 23c 3) toppljuset, eller den vita, runtlysande lanternan, vara monterad bredvid båtens långskepps centerlinje, om placering i centerlinjen inte är praktiskt möjlig. Detta förutsätter att sidoljusen förs i en sammansatt lanterna i centerlinjen eller så nära
som möjligt i samma långskeppslinje som toppljuset, d.v.s. åt samma sida som
toppljuset är förskjutet eller sett för ifrån mycket nära toppljuset på ömse sidor
om centerlinjen.

Min topp/akterlanterna sitter föskjuten, som på många mindre motorbåtar, men betyder alltså det att jag MÅSTE ha styrbord-/babordlanterna i en kombi? Verkar ju skumt, tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejs

Vad jag vet så är det en regel på att båtan under...12 meter har jag för mig så ska toplanternan sitte minst 50cm över SB och BB lanterna. Båtar över 12 meter så ska det va minst 1meter mellan. Inte helt säker.

Jag har endast en göstake från min vindruta med en kombi i neterkant och en runomlysande 50cm högre upp. Enligt konstens alla regler. (Styrpulpetare på 5,4m)

http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/lant.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, höjden blir inget problem, utan frågan är om jag kan placera sidolanternorna hur långt akteröver som helst (så länge lysvinklarna är ok). Nu tvekar jag ju också på om jag måste ha en kombilanterna, men det lutar ändå åt att göra som jag tänkte från början, dvs separata sidolanternor strax framför akterns stuvfack. Definitivt bättre än att bara ha en topp/akterlanterna i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslag

Köp batteridrivna lanternor så kan du placera dem där du önskar och slipper kabeldragning.

http://www.byggplast-batprylar.se/UserFiles/Byggplast och Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/Catalog/Webkatalog 142.pdf

3 stycken för 285 kr

Gärna med lysdiod om det finns så räcker batteri ännu längre.

Här är några med led men inte batteri så då får man fixa lite själv.

http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=6002

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 04 augusti 2009 | 18:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Ringhede.

Ser ut som att din bår är helt tät så det går inte göra en dragning till hajfenan i fören. Annars så skulle jag montera en dubbel där och sedan köra en runtomlysande göstake i aktern.

Kör du batteri lösningen så kan du ju motera dom på hajfenan på något klokt sätt.

Ska man göra det riktigt smutt så kan man ju montera en targabåge i aktern å då är det ju givet vad lanternorna ska sitta.

Senast ändrad av Pirayan | 04 augusti 2009 | 18:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter lite pillande är nu två separata LED-lanternor på plats. Jag lyckades dra kabel från mitten av skrovet (mha ett långt alu-rör med krok i ena änden), mellan skrovsidorna och upp via stuvfacket i aktern. Blev riktigt bra. Tack för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en fråga om lanternor. Ber om ursäkt till trådförfattaren för mitt inhopp!

Får jag på en sport båt ha vitt ljus både för och akter över?

Har idag monterat lanternor och placerade då ett gjärn från toppen/mitten av vindrutan, där jag satte två vita lanternor, alltså en riktad föröver och en akteröver. Är detta ok?

Mvh Fyren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...