Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Petter10

Min 4 hk Johnson går bara med pumphjälp!

Rekommendera Poster

Hej alla motorkunniga! Min 4hk Johnson dör om man inte pumpar upp trycket med blåsan på bensinslangen från trycktanken kontinuerligt. Tyvärr är bränsleslangen trasig från den interna tanken för att jag skall ha kunnat göra någon jämförelse. Den går också i stort sett bara på höga varv, sänker man gasen stannar den lätt. Är det problem med bränslepump, alternativt dags att byta pumpen på trycktanken, eller något helt annat? Jättetacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var många hypoteser på en gång. Jag skulle i alla fall börja med att plocka isär bensinpumpen som sitter på motorn. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för tipset! Har du några förslag på vad man skall kolla efter i bensinpumpen, eller är det rengöring och smörjning som gäller?

Mvh Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg skulle kolla så att den inte drar tjuvluft i slanganslutningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kollat och det verkar tätt i slanganslutningarna. Ny provkörning; motorn går bäst på högvarv, man vågar inte gå ner i varv för mkt innan man lägger i växeln, sedan full gas framåt! Den går fint så länge man parerar dippar i varvtal med att pumpa på bensinslangen. Gammal bensin? Dålig bensinslang?

Mvh Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej, inte pumpen på slangen utan bensinpumpen som sitter på motorn. Plocka isär den och se ifall membramet eller annat är defekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag gått igenom bränslepumpen, membranet ser fin-fint ut. Provkörning gav samma resultat som tidigare, genom att parera med gummiblåsan undviker man att döda motorn. Det satt en fjäder i pumpen, det såg ut som om det kanske skall vara två?

Mvh P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att lyfta tanken högre än motorn så rinner det med självtryck och man får reda på om pumpen är sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...