Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
micoredanne

powertrim/tilt fel yamaha 90 hk-99

Rekommendera Poster

hej idag när vi skulle ut med båten funkade powertrim/tilten klickar bara i relät, är det det som måste bytas eller kan det vara något annat?

 

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv så fick jag någon till att fylla på olja i trimmen. Sen gick den igen. Kanke kan det vara problemet.

 

/Pär, som är långt ifrån att vara proffsmekare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ut med båten idag igen, verkar som att den funkar när man kör men inte vid stillastående

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller just nu på och mekar med min Yamaha 50 hk - 1995. Har haft problem till och från med att power trimmen bara klickar när jag ska sänka motorn. Har precis investerat i en ny power trim motor som dessvärre också bara klickar nedåt. 3000 spänn i sjön, nåja den gamla var jätterostig så det var nog dags ändå. Har kollat runt lite och det verkar kunna vara för låg batterispänning eller fel på solenoiden. I ditt fall kanske batterispänningen är trolig felorsak eftersom den funkar när motorn är i gång då får man ju mer kräm. Mitt råd är, köp ingen ny trim motor innan du kollat solenoid och batteri. Jag köpte min tiltmotor på drev.se original kostade 5800 kr och fanns inte att få tag på i europa.

Håkan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick precis samma fel på min HONDA BF40 96' när jag skulle dra upp den för 3 år sedan.
Säsongen efter fungerade den för det mesta på våren. Hade motorn inne på storservice på försommaren och man sa att tilt-motorn troligen hade ärgat på insidan ... ny tilt kostar 20.000 arbete Skrikandes . Man sa att det här felet var inte helt ovanligt på HONDA 90-talare.

Märkte under den sommaren ett klart samband med att den fungerade nästan alltid när batteriet var nyladdat. Så förra säsongen köpte jag ett nytt batteri och då funkade den hyfsat hela säsongen.

Fick tipset av en säljare på Marinshopen i Sthlm att ev. kunde det hjälpa om jag bytte själva reläet så att det gav max ström, det gamla kunde ju vara oxiderat och inte ge full effekt.
Är det det du Grunkan menar, när du pratar om solenoiden?

Nån som har något annat tips?
Det sura är att på webben (USA) kostar en ny tilt max 10.000, en ny tiltmotor typ 1.500 ... men tror ni att den passar Europasålda HONDA. Helt klart så tror jag på servicekillen som sa att tiltmotorn inte var helt frisk, starkare ström är egentligen bara en fulfix!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också intresserad av det som skrevs om solenoiden. Då tänker jag mest på vad det är och vad den används för. På mitt elschema ska den sitta vid båtmotorns jordfäste men jag vet inte vad den fyller för funktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...