Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst MattiasA

AQ151B Baktänder & vatten i cylindrarna

Rekommendera Poster

Gäst MattiasA

Har lätt panik. Tog ut min Nlidelv -88 förra helgen. Startade som den skulle och åkte och tankade. Fick bottenskrapet i ena cisternen på macken, men båten gick OK i 1 timme efte rdet (till min slutdest.). Det enda jag märkte var att jag tyckte den hade ett aningen vassare ljud och att den svarade segt på hastigt gaspådrag. Reageradde på detta efter jag tagit ett svall i aningen för hög fart. Dagen efter vägrar båten starta. När den väl tänder så är det rediga baktändningar så man tror motorn ska släppa från fästena. Har nu bytt bränslefilter/vattenavskiljare, tömt förgasare och bytt tändstift, men ingen bättring. Vi testade att ta bensin från dunk för att säkra att den får färsk besnin, men vid samtliga 4 försök så formligen väller det vatten ur cylindrarna när man tar bort tändstiften. Det ser ut att vara sjövatten och inget från det slutna systemet. Inget vidare sätt att starta semestern... Är det nån som kan förbarma sig över en motornovis och ge mig ett tips om var jag ska börja söka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MattiasA

Javisst ja. Glömde säga att oljan ser helt OK ut. Inte mjölkig på minsta vis utan mörk och klar (byttes i höstas)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mulle meck

Är också motornovis, men sitter fördelaren fast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du fått in vatten i cylindrarna genom avgaslimpan, endel, läcker limpan invändigt, eller så har du motorn för djupt monterad i förhållande till vattenlinjen, så att vattenintrång är möjligt. Ta bort tändstiften, häll in en skvätt motorolja i varje cylinder, dock inte mer än ca. 0,2dl. Sedan snurra på några varv MYCKET försiktigt med startmotorn, eller med en 24mm hyls-nyckel vid vevaxeln. Detta för att skydda cylindrarna från korrosion som sjövattnet annors orsakar. Sedan ta löst avgaslimpan, och för den till provtryckning. En ny avgaslimpa kostar ca 6500kr. Själv har jag ingasomhelst gångproblem (ännu) med min AQ171A (samma son AQ151, bara 16v istället för 8v), fast jag misstänker att min avgaslimpa håller på att rasa invändigt. 2. och 4:e cyl. (2. och 4. cyl är på samma avgaskanal i limpan) tändstift var aningen bruna då jag kollade dem nyss (= inte fullständig förbränning), och motorn vill inte tända på alla 4 cylindrar då man startar, och som socker på botten, har jag riktigt en aning fukt innanför oljekorken, och på oljestickan. Tänker nu ta upp båten för veckoslutet på land, för att undersköka närmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MattiasA

Den *borde* inte vara för djupt monterad då det är orginalmotor, och båten funkat fint i de 1,5 år jag haft den hittills. Har nu testat med en trycktestad limpa & nya packningar, men samma problem kvarstår. (Min befintliga limpa ser helt ok ut. aningen ytrost men inget allvarligt). När vi drar runt motorn ca 10-15 varv på startmotor och skruvar ur stiften så är det ordentligt med vatten i samtliga cylindrar. Minst en deciliter/cylinder som sprutar ur när man kör motorn utan stift. Hittills har inte nivån sjunkit i färskvattensystemet, så efter våra 10-15 försök borde detta innebära att det *måste* vara sjövatten som dras in. Innebär detta att nästa steg är att riva toppen? Måste ju erkänna att läget börjar kännas en aning hopplöst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

E det första gången du använder båten i år? E det så tycker jag det låter som något har frusit sönder under vintern. Ett så alvarligt fel brukar inte uppstå direkt, kommer ofta smygande, dvs motorn e svår att varva ut tex, går ryckigt vid gång, ryker illa osv. Du skriver att det ser ut att vara vatten! Kolla så det inte e bensin. E lite osäker på hur avgas/kyllimpa ser ut på denna motorn, men förmodar att det sitter ett kne effter limpan, kolla så kneet inte e sönder rostat inuti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog mycket svårt att tänka mig, att det är något annat än avgaslimpan som läcker in på ett eller annat sätt, om det är fråga om flrera deciliter vatten..... Men fakta är, att om det kommer in mer än ca 0,6dl vatten i motorns cylindrar/förbränningsrum, har du nog nu redan krokiga vevstakar, för förbränningsrummen i AQ151 motorn är 65cm3. Och om du får mera vatten in i förbränningsrummet än det, är motorn kaputt :-/ Då cylinderlocket for sönder från 1. cyl avgaskanal i min AQ115B (B20 sjövattenkylning), kom det ordentligt med vattenimma ut från cylindern, men det var fråga om ca. 0,1dl. Kan du möjligtvis ha kamaxelremmen 180º feljusterad/trasig, så att då motorn skall suga in bränsle/luft blandning från förgasarna, suger den in vatten från avgassidan, och då den skall blåsa ut avgaser, blåser den det in i insuget? Denna teori hörs helgalen, men jag antar att den är möjlig utan inre mekanisk förstörelse i motorn....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tog jag upp min båt på land, och tog ur alla tändstift. Sedan snurrade jag på motorn, och noterade att det kommer saltvatten (som blivit inne i avgaslimpan) ut från tändstiftshålen, ca 0,2dl. Är 95% säker på att det är avgaslimpan som gett upp. Mätte förresten komp. tryck, och fick 6,5-8bar!!!!!!, sedan satte jag in 0,2dl olja i varje cylinder, och snurrade på en stund, sedan mätte jag pånytt, och fick 9-11 bar..... Tror att ventilerna har fått sig lite... Rekommenderar komp. test åt MattiasA. Det som jag glömde, att motorn gick helt perfekt igår, då jag igår körde båten från bryggan till rampen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MattiasA

Nu börjar vi närma oss kärnan på problemet (tror vi). Kompressionen är obefintlig i cylindrarna så det verkar som om vattnet dras in från avgasröret. Kamremmen visar sig vara i det närmaste slut, och likaså kamremsskivan (gravrost). Håller nu tummarna att att toppen går att renovera. Nån som har tips på en pålitlig firma för renovering i stockholmstrakten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inge kul det där! Du kan kolla med Värmdö motorteknik. (http://www.motorteknik.nu/) De kan säkerligen fixa en 4:a även om de mest håller på med V8:or. Har fått arbete gjort av dem och de har alltid vart trevliga och reko! Du får väl glädja dig åt att det inte är något båtväder ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, ida tog ja löst avgaslimpan på AQ171A:n, den var totalkass innifrån, kom ut ca ½kg rost, och mera finns inne. Funderar nu, om jag skall gå enkla (och dyra) vägen, och köpa en orginallimpa (pirat har jag inte hittat), eller skall jag gå billiga vägen och köpa en B234 bilmotorns avgasserie, och göra om den att passa båtbruk. Då jag köpte min AQ171, var toppen sönderfräten vid 4.cyl avgaskanal, som jag trodde var för att det kommit in vatten p.ga. felmonterad motor av förra ägaren, men nu kom det fram, att det var p.ga. en spricka i avgaslimpans yttre, som orsakade korrosionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Har råkat ut för samma sak. Men det är INTE cylindern som suger tillbaka bvatten från limpan. det är när de andra cylindrarna skickar ut sina avgaspulser i limpan som vattnet trycks tillbaka in i de andra cylindrarna som inte hunnit stänga sina avgasventiler. Det beror på att alla utblås mynnar i samma rör (där det kan finnas vattendimma från ett rosthål), med ett extraktorrör så händer inte detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

En ny limpa ligger på 13.000 till den raka sexan (det är väl den du har nu) En egentillverkad är ju lite krånglig att få till, behöver ju vara i rostfritt och vattenmantlad. Har funderat mycket runt detta själv tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har en AQ171A, alltså en fyrcylindrig B230 bilmotor, med marin vevaxel och 16v topplock. Jo, har funderat på att laga av rostfritt, men lokala yrkessvetsaren tyckte att det var invecklat, och kanske inte håller. Dock har jag vetenskap om 2 olika motorers avgasserier som är gjorda i rostfritt, och hållit över 10år. En B18 volvo och en Peugeot diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...