Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Ragnar_B

Problem med Tohatsu tvåtakt, 50HK, "03

Rekommendera Poster

Hej!

Är ny här på forumet, och jag har funderingar kring en Tohatsu tvåtaktare, 50 hk, årsmodell 2003.

Den är körd cirka 10-15 timmar per år och har varit i familjens ägo sen den var ny. Olja är bytt varje år, ibland av verkstad, ibland av oss i familjen. Efter vissa problem, som jag ska återkomma till, så säger verkstaden att det ser ut som om den har skurit och det kommer att kosta cirka 20 000:- att laga den…

Bakgrund: Båten finns i Söderhamn. Min bror och hans familj skulle premiärköra för året och åkte ut till en liten ö som finns där i skärgården. Ut går allt bra, men på hemväg tvärdör motorn bara. Till slut får brorsan igång motorn igen, men alla försök att köra på höga varv gör att den tvärdör. Till slut kör han hem på låga varv.

Jag kommer hem, och tillsammans tittar vi lite på motorn bror och jag. Ingen av oss är några båtmekar, lite moppemek är det enda vi har i bakfickan. Vi konstaterar att det finns olja i oljebehållaren, att oljefiltret ser okej ut och det verkar komma bensin till motorn från bensindunken. Men: det känns som om det inte blir något ordentligt tryck i handpumpen. Vi startar upp motorn, och den verkar okej, men efter en stund går den sämre och sämre. När vi försöker föra ner handreglaget för tomgångsvarv (hoppas ni förstår vad jag menar) och lägga in växeln, så dör den omedelbart. Hum. Vi åker och köper en ny handpump, men till ingen nytta. Efter att ha kopplat in den (åt rätt håll) så blir resultatet det samma. Det vi funderar kring är om bränsletillförseln trots allt inte är som den ska, att det är något fel i systemet?

Nästa steg är att lämna in båten på översyn på verkstad. Den aktuella verkstaden är Forsells i Söderhamn, den enda verkstaden som mekar Tohatsu i regionen. De är ganska säkra på att problemen vi beskriver beror på för gammal bensin. ”Det är så mycket skit och tillsatser i bensinen nuförtiden”, säger de. ”Jaha”, säger vi. Forsells tömmer systemet på bensin och smörjer förgasarna. De provkör motorn med sin utrustning i flera minuter och den ska enligt deras utsago fungera väl.

Perfekt! Hela släkten ska ut på en ö veckan efter. Brorsan och syrran släpar upp båten till Njutångersfjärden och provkör den en kort runda, och minsann – den går som den ska.

Jag och min familj är de som ska åka första svängen ut till ön. Vi packar i och sätter oss för att köra. Jag tycker inte att den går riktigt som den ska på tomgången, men vi drar iväg och det går som en dans – i en och en halv minut, sen tvärdör den! Jag får upp den i hög fart ytterligare två gånger, men vid bägge dessa försök går den kortare och kortare tid på max. Sedan är det tji att få i växeln och köra iväg utan att den lägger av på en gång… (Som tur var fick vi låna mosters båt, så semestern fungerade ändå!)

Jaha. Upp med båten på kärran och tillbaka till Forsells. De är konfunderade, men kollar bränslepumpen i motorn, membranen i dessa, kollar tändstiften, kollar med deras och vår utrustning (d.v.s. slangar och bensintankar), samt byter handpump, eftersom den enligt dem är sladdrig, något jag för övrigt håller med dem om.

I med båten i vattnet igen i Njutånger. Den går skakigt på tomgången, och jag känner på en gång: ”Nej!” Den går inte som den ska känns den som, varven är inte som de ska vara med handreglaget för tomgången i den position det är. Vi kör iväg och den går perfekt i en och en halv minut, varefter den tvärdör… Vi får igång den igen och den går på höga varv återigen, men tvärdör. Suck.

Vi försöker på någon från Forsells att komma till båten vid Njutånger (för att kolla i den miljö där den inte fungerar: i vattnet. I Forsells verkstad står den enligt dem och går 5-10 minuter utan problem), men det är semestertider à de är kort om folk, samt att resan, enkel, tar en halvtimme. De säger att de ska komma om de får tid. De kommer inte, och hör inte ens av sig om de kan komma eller inte, vilket jag kan tycka är lite dåligt.

Vi får per telefon tag på Bertil Bladin, Marinservice i Hudiksvall. Det enda han möjligen kan tänka sig som vi inte har kollat är om termostaten händelsevis är boven i dramat och slår av motorn om den blir varm? Jag och brorsan tar bort den, och visst ser den ärgad ut och det är en del smuts där, men resultatet blir som förr med en döende motor.

Båten får ligga på sin plats till vår semester är avslutad. I onsdags (29/7) lämnar brorsan i den till Forsells igen. De hör av sig på fredagen och säger: ”Vi har tittat på motorn noggrannare nu och motorn är i sämre skick än vad vi trodde.” ”Jaså”, säger brorsan, ”kan man säga att den har skurit?” ”Det kan man nog säga”, säger killen på Forsells. ”Vad skulle det kosta att laga den då”, undrar brorsan, ”10 000 eller 20 000?” (drar han till med). ”närmare 20 000” får han till svar.

Där står vi nu. Är det inte märkligt att Forsells först vid tredje genomgången upptäcker detta fel? Och hur kan motorn – om den nu har skurit – gå så pass bra, nära nog perfekt, under en och en halv minuts körning? Vi har som sagt varit noga med att kolla oljenivå. Killen på Forsells sa att motorn kan vara känslig om den tippas och det kommer in luft i systemet. Det enda brorsan kan komma på är att kan kollade oljefiltret när motorn var tiltad i våras, SKULLE det kunna vara uppkomsten till problemet? Och kan det verkligen vara möjligt att en reparation av detta (”det ser ut som om den har skurit”) kan kosta 20 000:-?

Många frågor. Har ni svar, synpunkter eller frågor kring detta så är vi mer än tacksamma inom familjen.

M v h Ragnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver oljefilter, menar du inte bensinfiltret?

Hur dör motorn? Tvärt som om man slår av tändningen eller minskar varvet innan den dör som om den går trögare och trögare?

Allt låter väldigt svävande ”det ser ut som om den har skurit”. Har verkstaden konstaterat att den skurit. Hur har man i så fall gjort för att konstatera detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din omtanke guestsson!

Nej, jag menar oljefilter. När brorsan kollade så tog han fel, det var meningen att kolla bensinfiltret, men han råkade ta oljefiltret istället. En korrektion gällande detta: motorn var inte tiltad när han synade filtret. Lite olja spilldes vid detta tillfälle, men inte mycket.

När motorn dör så är det som en blixt från klar himmel - precis som om man skulle slå av tändningen.

Brorsan var och kollade med Forsells idag på motorn och diskuterade denna. Enligt killen på verkstaden där så ska behållaren där oljefiltret sitter vara HELT full, för att inte riskera att luft kommer in i systemet. Och om man känner att risken finns att luft ändå har kommit in i systemet, så ska man släppa ut den via en luftskruv som finns på oljepumpen. Om detta hade vi tyvärr ingen aning... (OM det nu är det som har orsakat skadorna på motorn. Snacka om känsligt system i så fall - stora varningsskyltar borde finnas uppsatta när det gäller handhavande med motoroljan om det nu är på detta viset, att det är så oerhört känsligt.)

På verkstaden visade man hur det såg ut inne i en cylinder, och där fanns det repor, såg brorsan. Så nog verkar det som om den har skurit. Killen på Forsells berättade också att tändstiften hade olika färgskiftningar, vilket ska tyda på att de har utsatts för olika temperaturer.

Efter det vi har fått veta idag känns det väl som om verkstaden knappast kan skuldbeläggas för det som skett. Vi hade båten i vinterförvar och bytte olja själva. Däremot är det ju synd att de först på tredje försöket upptäcker vilket fel som det verkligen är på motorn... Och färgskiftningarna på tändstiften - de hade ju kollat tändstiften innan utan att notera detta tydligen.

Verkstadskillen bekräftade att en reparation, med uppborrning av cylindrarna, och isärblåsning av kolvarna (jag tror det var så de sa) skulle gå på cirka 20 000:-. Så där står vi nu. Några vidare tankar eller funderingar kring detta emottages med stor tacksamhet!

M v h Ragnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist, 20 000 kr är nog inte orimlig.

Frågan är hur vevaxeln ser ut.

Har ni tid så tror jag inte att man måste vara fantommek för att fixa detta. Isärblåsning av kolvar? Som jag förstår byts dessa till överdimension. Om ni gör det själva, så ta med vevaxel och block till en firma som kan borra upp blocket och kolla/slipa vevaxeln. De kan också bestämma vilken överdimenstion som behövs för att borra rent cylinderloppen. Resten bör ni kunna fixa själva mhja en verkstadshandbokoch en uppsättning inte alltför ovanliga verktyg. Kanke an ni då klara er med halva kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ska prata med brorsan övrig familj.

Tack för dina frågor och idéer!

M v h Ragnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i början på detta inlägg så står det Tohatsu 50 tvåtakt det finns inget oljefilter på en tvåtaktare vad jag vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det finns oljefilter. Det är centralsmörjning, du behöver med andra ord inte blanda olja i bensindunken! Var sitter skruven man luftar oljefiltret med? Tömde mitt filter och satte bara tillbaka det. Igår dog motorn på höga varv. Kollade filtret o det såg fullt ut med olja. Men skulle gärna lufta så att jag vet att det inte är någon luft i systemet.

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du går i på Tohatsus hemsida så kan du ladda ner PDF-fil som beskriver i detalj hur du skall göra ren olje o bensinfilter. Där beskrivs också hur du förfar när du luftar oljepumpen. Det är mycket viktigt att det inte finns luft i oljeledningarna fram till ventilen som mixar oljan med bensinen. Det blir fel oljeconcentration som medför felaktig smörjning och överhettning som kan resultera i att motorn skär.

Hälsar Ballan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer mer.

Tohatsu rekommenderar att, när du har haft isär oljefiltret och tömt det på olja, så skall du blanda i olja direkt i bensinen den första tanken. Då har du möjlighet att lufta systemet utan att riskera att den skär. Efter första tanken kör du på vanlig soppa igen. Du har då också kunnat kolla att oljenivån i den stora behållaren har sjunkit vilket innebär att den dragit olja som den ska göra.  Byt sedan tändstiften ty de kan vara lite sotiga av den rika oljemängden. 

Ballan igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett år gammal tråd men intressant ändå.

Tohatsu rekommenderar även (i instruktionsboken) att efter vintrförvaring så skall motor köras med 2% olja i 1:a bensintanken.

Tråkig historia anyway, undrar hur det gick för TS, han har inte varit på MG på länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...