BennyBoat 0 Postad 3 Augusti , 2009 Hej. Behöver veta var man ska börja..... Kör båten endast ett fåtal gånger om året till dykutfärder i klubbregi. Denna gång körde vi för första gången i år ca 2 sjömil ganska hårt belastad och stängde av som vi noterade utan bekymmer. Skulle hem ca 6h senare men motorn snurrade inte, startmotorn slog till som den skulle, bytte till reservbatteri utan ändring. Lade i växel och försökte tvinga motorn runt med hjälp av dragsnöre och vrida propellern, hjälpte inte. Fick ringa bogserare. Ett antal dagar senare efter vi tagit upp båten testade vi att vrida på propellern igen och motorn snurrade runt. Kan det vara så att motorn har skurit även att vi fått den att snurra? Vill ju inte provstarta då den kanske skär ordentligt. V6 200hp årsmodell tror jag är -86. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BennyBoat 0 Postad 3 Augusti , 2009 Vad tror ni? Kan jag provstarta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 3 Augusti , 2009 JAG TROR att den har för dålig kylning, och eftersom ni hade större belastning än normalt så blev motorn så varm att den nöp när ni stängde av den, och kylvattnet inte längre kom fram till de heta cylindrarna. När moptorn sen återfått normal temperatur så blev spelet mellan kolvar och cylindrar åter normalt, och den hade då inget som hindrade den att gå runt. TROLIGEN så är det inga skador i den, så med en skvätt extra olja i cylindrarna kan ni nog få igång den igen och med lätt belastning köra den så den återfår normalt driftläge. Det kan ju finnas vissa små repor i cylindrarna, men jag tror inte det har någon betydelse. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BennyBoat 0 Postad 4 Augusti , 2009 Om motorn blivit för varm skulle den ju larma men den funktionen kan ju visserligen vara trasig. Vid vilken temp ska den larma och vad är en normal arbetstemp? När ska termostaten öppna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 4 Augusti , 2009 Vet ej exakt larmtem m, men ca 80 C. Termostarerna (en för var cylbank) är på ca 62 C, sedan finnes en tryckreglerad poppet-ventil som öppnar en väg förbi termostaterna när varvet ökar. När denna öppnar gissar jag att tempen sjunker, någon har angivit ungefär 45 C vid högre varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 4 Augusti , 2009 Drifttemperaturen på en sötvattenkyld motor ska ligga på ca 85 grader, men om den går i saltvatten så ska den hålla lägre temperatur, ca 60 grader, beroende på att saltvattnet blir väldigt aggresivt vid högre temp. Termostaten ska ju se till att givna temp hålls, men det finns tillfällen då termostaten fastnar i stängt läge, och då blir det varmgång med åtföljande konsekvenser som att kolvarna expanderar så mycket i cylindrarna att dom inte får plats, då trängs oljehinnan på cylinderväggarna bort och det blir metall-mot-metall, och då kletar metallerna ihop. Allt handlar om att hålla temeraturen låg, det vill säga att transportera bort den värme som uppstår vid motorns belastning! Du kan ju ta bort termostaten utan risk och prova att köra så, vid belastning är ju termostaten öppen ändå, så konsekvensen blir bara att det tar någon minut längre tid innan motorn blir varm, och det kan man ju leva med. Tänk bara på att ALDRIG köra motorn på max! Är du snäll mot motorn så är den snäll mot dej. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BennyBoat 0 Postad 5 Augusti , 2009 Hittade ett flödesdiagram. Till en Optimax 115 men tycker att det ser ut att vara liknande. http://www.algonet.se/~boem/Merc/WaterFlow_MercOptimax115.pdf Alltså vid högre gaspådrag ökar vattentrycket från vattenpumpen och poppetventilen öppnar så att flödet blir högre och går fler vägar genom motor för att bättre kyla på vitalare delar. När poppetventilen öppnar borde man då se ett högre flöde vid utloppet. Stämmer detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 Augusti , 2009 Det stämmer. Du kan prova men varava inte över 2000 rpm med spolmuff. Kan var a svårt att se skillnaden Data från min V6-98 På styrbords topplock sitter givare för tempvarning. Varnar vid 116 C -13 C slutar varnar vid 99 C - 10 C. På babords topplock sitter en tempgivare. På förgasarmotorer är den oanvänd. Instrument kan anslutas. På en EFI styr den insprutningen. Beige anslutningsledning som går fram till reglaget. Några resistansvärden mot jord (minus). Värdena är ungefärliga T i Farenheit Ohm 210 80 180 130 150 200 135 280 120 380 105 490 90 680 75 1000 Stiger sedan brant Om du har en EFI så måste du stanna motorn (slå av tändningen) och koppla bort ledningen innan du mäter. Sprängskiss exempel. Mhja motornummer kan du hitta rätt sprängskiss, men jat tror de är ganska lika. Poppet valve nr 14 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0025206&path=MM~A0000001~M0001096~M0001097~C0025206&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Om den går varm på höga varv men ej låga skulle jag inte förska avgöra om flödesökningen är tillräcklig genom att testa med spolmuff, utan istället öppna och göra ren ventilen.. Det händer att den kärvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 Augusti , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0025206&path=MM~A0000001~M0001096~M0001097~C0025206&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Funkade inte. Du får klippa och klistra länken. Senast ändrad av guestsson | 05 augusti 2009 | 13:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BennyBoat 0 Postad 5 Augusti , 2009 Hej igen och tack för supporten. Jag har ikväll plockat ner termostaterna och testat dem, de öppnar vid ca 65 C. Så där var inte något bekymmer. Däremot så var inte poppetventilen i det bästa skick. Membranet var sprucket och jag antar att den inte öppnar då vilket säkert har orsakat att motorn nypit. Motorn har lossnat som jag nämnde innan och jag har sprutat in oljedimma med tvåtaktsolja i cylindrarna så den snurrar lätt (det gjorde den innan oljan också). Nya delar till poppetventilen sen hoppas jag att den ska funka igen. Ska bara kolla så att larmen fungerar och kompressionen. Var kan jag beställa delar till poppetventilen? Gärna via någon webshop. Senast ändrad av BennyBoat | 05 augusti 2009 | 21:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 Augusti , 2009 Grattis, detta bör vara orsaken. Någon svensk webbshop känner jag inte till och skillnaden i kostnad motiverar nog inte köp från USA. Wanmar kanske kan hjälpa dig eller Marinshopen som jag tror skickar mot betalning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BennyBoat 0 Postad 5 Augusti , 2010 Dåliga nyheter. Motorn saknar kompression i en cylinder. Måste rivas och renoveras. Bra nyheter. Kylningen har fungerat. Så en varning till andra i samma sitts: KÖR HELST INTE MED MOTORN OM DEN NYPIT. Tack för all hjälp jag fått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser