pejo41 0 Postad 2 Augusti , 2009 Hej. Jag har en MD32a med lite problem. Motorn ska i en båt innan hösten. Ska försöka starta den men den går lite trögt. Monterar bort glödstiften och då snurrar motorn riktigt bra men när glödstiften sitter i så orkar knappt batteriet dra runt motorn. Bad kan det vara för fel? Hur stort batteri behöver man ha till en så stor motor? // Pejo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 2 Augusti , 2009 Kanske taskiga kol i startmotorn, hade en sådan startmotor en gång. Med nya kol snurrade den som ny. Du bör klara dig på ett vanligt 60AH om det är fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejo41 0 Postad 4 Augusti , 2009 Har nu satt i en ny startmotor men problemet med att motorn knappt går runt kvarstår. Har ett 55 amperes batteri som sitter i en bil, har provat med startkablar men det hjälper inte // Pejo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejo41 0 Postad 6 Augusti , 2009 Problemet är inte helt löst nu men jag har hittat felet. Körde med startkablar till motorn och förstod att det inte gav full kontakt/effekt. Har nu köpt ordenliga kopplingar mellan batteriet och motorn så nu återstår luftning av bränslesystemet och lite annat småfix. Tacksam för alla tips jag kan få om en MD32a. Tack på förhand. // Pejo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 10 September , 2009 Hej Pejo! Har nyss anmält mitt intresse att vara med i denna portal. Har nyligen köpt en båt där sitter em md32a. Har ej provkört båten annu (motorbåt), en vän gjorde det åt mig pga att jag blev skadad strax efter köp. Nåväl, nu tar vi hand om din fråga. På min motorbåt siter som batteribank till start 2st. batterier och 2st vanliga till förbrukning. Startproceduren för md32a; 45 sekunder av glödningen på stiften och därefter startar man, enkelt va? Kapaciteten på startbaterier, tror att det är 2 st à 70 amp st. Lycka till, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 September , 2009 Hej 2 startbatterier? Det ska verkligen inte behövas. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 10 September , 2009 Hej Kalle! Kul med aktivitet här i detta forum, det verkar vara mycket trevligt. Kalle, vid köpet av min båt har fått en gammal instruktionsbok från VP till motor som sitter i båten en md32a med BW backslag och rak axel. Här kan man läsa att batteriet skall vara: Batteri, kapacitet standard 114 Ah. Så när vår kollega skriver i sitt inlägg att han använder sig av ett bat på 55 Ah, tror jag att det är allt för lite för en 6a diesel med en kompr.förh. på 22,1:1. Hälsningar, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ippon 0 Postad 10 September , 2009 Ett tipps man gärna ger då det gäller MD-32:n är att aldrig fullasta motorn förrän den kommit upp i närheten av arbetstemperatur.Stäng av motorn först sedan den fått gå på tomgång några minuter. Många har drabbats av blåstatopplockspackningar och skeva topplock. Då det gäller reservdelar så har ju Volvo tagit sin hand i från dessa motorer för länge sedan.Motorn heter Indenor, och delar till den då det gäller grundutförandekan man få tag på i Tyskland bl.a. ippon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 September , 2009 Helt riktigt Ippon . Är det inte så att topparna ska efterdras med jämna mellanrum också? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ippon 0 Postad 12 September , 2009 Som Kalle påpekat.Toppen skall dras med viss regelbundenhet.,hur ofta kommer jag inte ihåg men svar på detta kanske någon på forummet har. Att dra toppen skall ske med momentnyckel och med rätt åtdragningsmoment. Först skall alla bultar släppas från sitt moment och därefter dras enl. ovan. Åtdragningen av bultarna skall ske i föreskriven ordning.Saknas uppgift om detta gäller regeln;från mitten och växelvis ut. Detta blev något jag borde ha lämnat i mitt första inlägg. Ippon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 15 September , 2009 Hej ippon! Är tacksam om du kunde berätta lite mer om Indenor! Var någonstans kan man läsa om det och eventuell motor referens under det namnet. Mvh, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ippon 0 Postad 16 September , 2009 Hej Fernando Jag har inte så mycket att säga om denna motor.Historiken är kort att denna motor tog Volvo till sig från Peugeot i början på 60-talet och gjorde marinmotor av den och kallade den för MD27,MD29, MD32 (fanns även som 4cylindrisk motor).Indenormotorn kom sedan att ersättas av Volvos egentillverkade 40motor (som fö. föddes som lastbilsmotor). Såg att på Google fanns en hel del att hämta.Sök på Indenor. Ippon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 17 September , 2009 Hej, D40-MD/TMD40, 6 cyl. dieseln är den enda dieseln som volvo penta har landkonv. från marint utförande. den framtogs som ren marinmotor ungefär samtidigt som volvo behövde en motor till sin nyutvecklade lastbil F406/407 . Peugeot/Indenor penta md32:orna slutade volvo p med 1977 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 25 November , 2009 Hej Pejo! Jag själv har också en md32a men har icke ännu någon större erfarenhet av den. Har köpt båten ganska sent i somras, sedan gick jag och skadade mig, så du kan förstå att det har ännu blivit något större engagemaang med båten dock ett par små turer har redan blivit. Tiden har mest gått i att stå i hamnen och testa grejorna, kolla och fundera kring ett och annat som man kanske måste göra om. Det som är mest synd är att gubben som såld båten icke på något sätt förklarade någon som helst arbetsfunktion på att detaljer som kan finnas i en 26 motorbåt (!). Han tog emot pengarna och adjö! Så jag har själv några frågor som skulle gärna behöva svar inför vinter konservering för min md32a. Kan vi förväxla lite meil? Angående din fråga om ...hur stort batteri beh...?, har läst i teknisk beskrivning att bat skall vara 114Ah, min batteribank (för start) är 2x 75 Amp. Angående Glödstift (?), skal vara Bosch KE/GSA 10/1 Hoppas att du har någon nytta för det. Mvhälsningar, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser