skidjesper 0 Postad 2 Augusti , 2009 Hej, går det att ha en 90hk på en nordanvind? Eller blir det kanske för tungt? Jag svarar på frågor för att ni ska kunna hjälpa mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 3 Augusti , 2009 Det går det nog, men beror ju på hur mycket motorn väger, man bör inte ha så mycket vikt bak på en nordanvind. 60 hk räcker gott på den, jag brukar köra med 7 pers och en hel del bagage och min 60 hk funkar fint. Dessa båtar är inte gjorda för stora motorer, dom är lätttdrivna och konstruerade för att vara ekonomiska bruks och fiskebåtar. Mvh. / bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidjesper 0 Postad 3 Augusti , 2009 Jo, jag vet, frågan var ju inte: Vad är en nordanvind byggd för? Den var ju går det att ha en 90hk på en nordanvind, jag vet att 60hkfunkar fint men det går ju inte specielt snabbt, Har en 55 nu, det tar för lång tid att fara från stan ut till våran stuga med en 55:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anteolsson 0 Postad 3 Augusti , 2009 Har sett en del nordanvindar med 90 hk. Tror skrovet håller för motortyngden, men frågan är om du vinner så många knop på topp då skrovet trots allt är mer av fiskebåtstyp. Om du är ute efter att åka fort så kanske det kan vara ide att byta till v-bottnat skrov av vanligare märken som Ryds, Bella, Uttern etc. Din Nordanvind borde väl göra ca 25-30 knop på topp med den motor du har nu. Hur fort vill du åka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 3 Augusti , 2009 Det var så jag menade, den gör ca: 30 knop med 60 hk och redan då har man överskridit vad båten är bygd för. Jag har också åkt med nordanvindar med mer effekt vilket bara resulterar i instabilitet, och det känns inte bra. Vill du ha höga farter så köp en båt som är bygd för det, nordanvind går bäst i 18-25knop. Vi är mer än 10-talet med denna båt i mitt område så det är väl prövat. / bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidjesper 0 Postad 21 Januari , 2010 När man drar på med en 55hk motor och har stor last med sig går den inte mer än 10knop och får kämpa som om det gällde livet. Andledningen till att jag vill ha en 90hk är att med tung last slipper båtmotorn döda sig själv, och man kommer fram i tid. Alltså, jag vill inte köra i 50knop (obs: exempel), jag vill bara köra i 25knop fast utan att motorn ska ta allt för mycket skada. Senast ändrad av skidjesper | 21 januari 2010 | 16:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser